Hubble став свідком вибуху наднової: фото

Переглядаючи архівні знімки космічного телескопа Hubble, команда астрономів виявила на цих зображеннях дивовижну подію, яка раніше не була помічена, — вибух наднової. Фото зроблене всього за кілька годин після смерті зорі. Вибух стався на відстані 11,5 млрд світлових років.

Скупчення галактик Abell 370
Скупчення галактик Abell 370. Фото: NASA

Знімки були отримані за допомогою Hubble 2010 року під час фотографування скупчення галактик Abell 370. Команда на чолі з доктором Венлеєм Ченом з Університету Міннесоти шукала перехідні події з гравітаційними лінзами. Вибух був прихований за Abell 370, але оскільки світло огинається навколо скупчення галактик через силу тяжіння — ефект, відомий як гравітаційне лінзування — ми можемо побачити вибух далекої наднової, хоча й сильно спотворений.

Червоний овал виділяє скупчення галактик Abell 370, де відбувся вибух наднової
Червоний овал виділяє скупчення галактик Abell 370, де відбувся вибух наднової. Фото: NASA

Проаналізувавши деталі зображень та створивши на основі отриманих даних симуляційні моделі, вчені визначили, що до вибуху наднової зоря була червоним надгігантом з діаметром, приблизно в 530 разів більшим за діаметр Сонця. Але найцікавіше те, що перше зображення в серії з трьох було зроблене телескопом Hubble лише через шість годин після вибуху, який стався після розпаду ядра, а друге і третє — приблизно через 10 і 30 днів відповідно.

Регіон Abell 370, де з’явилися численні зображення наднової
Регіон Abell 370, де з’явилися численні зображення наднової. Авторство: NASA, ESA, STScI

Оскільки наднова має високий показник червоного зсуву — довжини хвиль світла розтягуються та зміщуються до червоної сторони спектра через розширення Всесвіту — астрономи змогли оцінити вік наднової приблизно в 11,5 млрд років. Це відкриття  робить її однією з найдавніших і найвіддаленіших наднових, які ми коли-небудь бачили.

Команда сподівається, що моделювання допоможе у вивченні подібних віддалених наднових, якщо вони будуть виявлені.

Раніше ми демонстрували красу глибокого космосу очима обсерваторії Chandra.

За матеріалами Nature