Астролюбителі виявили 1700 астероїдів на знімках Hubble

Учасники проєкту Hubble Asteroid Hunter, який об’єднав зусилля як професійних учених, так і астроаматорів, оголосили про результати своєї роботи. Вони змогли виявити понад 1700 слідів астероїдів на архівних знімках телескопа Hubble. Близько двох третин з них залишили раніше невідомі малі тіла.

Проєкт Hubble Asteroid Hunter

У Міжнародний день астероїда, у червні 2019 року, міжнародна команда астрономів за підтримки платформи Zooniverse оголосила про запуск проєкту Hubble Asteroid Hunter. У його межах астроаматори з усього світу здобули можливість шукати астероїди на знімках телескопа Hubble.

Астероїдний слід
Мозаїка з 16 знімків телескопа Hubble із залишеними астероїдами слідами. Джерело: ESA/Hubble & NASA, S. Kruk (ESA/ESTEC), Hubble Asteroid Hunter citizen science team, M. Zamani (ESA/Hubble)

Загалом у проєкті взяли участь 11 400 добровольців. Вони переглянули 37 тисяч знімків, зроблених встановленими на Hubble камерами ACS та WFC3 у період з квітня 2002 до березня 2021 року. Їхньою метою був пошук характерних слідів. Річ у тім, що в середньому тривалість однієї спостережної сесії Hubble складає 30 хвилин. За цей час астероїд, що потрапив у поле зору камер телескопа, залишає на його знімках вигнутий слід або смугу.

Астероїднй слід
Сліди астероїдів на тлі галактичного скупчення Abell 370. Джерело: NASA, ESA, B. Sunnquist і J. Mack (STScI)

На першому етапі учасники проєкту ідентифікували понад тисячу слідів, які потім були використані як навчальний матеріал для алгоритму машинного навчання. Згодом він провів повторний аналіз фотографій. Це призвело до остаточного результату у вигляді підтвердженого 1701 сліду на 1316 зображеннях Hubble. Учасники проєкту також відзначили на світлинах інші цікаві астрономічні об’єкти, такі як гравітаційні лінзи, галактики та туманності.

Тисяча невідомих астероїдів

Приблизно третина знайдених слідів можуть бути ідентифіковані та віднесені до відомих великих астероїдів. 1031 слабший слід, очевидно, залишений дрібнішими й невідомими тілами. Переважна більшість із них розташована у Головному поясі астероїдів між орбітами Марса та Юпітера.

Астероїдний слід
Астероїдний слід 2001 SE101 на тлі Крабовидної туманності. Джерело: ESA/Hubble, M. Thévenot (@AstroMelina)

У межах наступного етапу учасники проєкту досліджують 1031 слід із метою визначення розмірів, періоду обертання та інших характеристик астероїдів. Оскільки більшість цих смуг були зазнімковані Hubble багато років тому, зараз уже неможливо простежити за тілами, що залишили їх, щоб визначити їхні орбітальні характеристики. Однак астрономи можуть використовувати ефект паралаксу для визначення відстані та накладання обмежень на їхні орбіти. А аналіз зміни кривої блиску дозволить виміряти періоди обертання астероїдів і зробити висновок про їхню форму.

Ви також можете почитати, як астроаматори відкрили гігантську екзопланету.