Краса глибокого космосу очима Chandra

Наука

На честь різдвяних та новорічних свят NASA опублікувала колаж зображень далекого космосу, отриманих за допомогою рентгенівської обсерваторії Chandra. На них можна побачити різні типи об’єктів – від порівняно близьких туманностей до масивних галактичних скупчень, віддалених від нас на мільярди світлових років.
Усі зображення є композитними. Вони об’єднують результати спостережень телескопа Chandra з фотографіями, отриманими за допомогою інших інструментів (як наземних, так і космічних).

На колажі представлені такі об’єкти. Верхній ряд (зліва направо):

Багатий киснем залишок наднової E0102-72.3. Він розташований у Малій Магеллановій хмарі. Синім та фіолетовим кольором позначені зібрані Chandra дані. Червоним та зеленим – результати спостережень Hubble та VLT. Завдяки Chandra, астрономи отримали підтвердження, що більшість кисню у Всесвіті синтезується в надрах надмасивних зірок.

Галактичне скупчення Abell 370. Воно знаходиться на відстані 4 млрд світлових років від Чумацького шляху. Скупчення складається з кількох сотень галактик, але основна частина його маси посідає невидиму темну матерію. Протяжні блакитні області відповідають виявленому Chandra рентгенівському випромінюванню хмар розжареного газу. Вони скомбіновані із зображенням, отриманим Hubble у видимій частині спектра.

Туманність Messier 8 також відома як туманність Лагуна. Це величезна хмара газу та пилу, розташована на відстані 4 тис. світлових років від Сонця. Воно є домівкою для кількох тисяч новонароджених зірок. Рожевий колір відповідає даним Chandra, блакитний та білий – даним обсерваторії Маунт-Леммон.

Нижній ряд (зліва направо):

Туманність Оріону. Один із найближчих регіонів зірко формування, розташований на відстані 1500 світлових років від Сонця. Блакитні крапки відповідають молодим зіркам, що активно випромінюють у рентгенівському діапазоні. Рожевий колір – дані комплексу радіотелескопів VLA.

Messier 33, більш відомий як галактика трикутника. Це спіральна галактика, розташована на відстані 3 млн світлових років від Чумацького шляху. Дані Chandra (рожевий колір) показують розташування нейтронних зірок і чорних дірок, що активно поглинають речовину зірок-компаньйонів. Вони накладені на знімок галактики оптичного діапазону, отриманий телескопом «Субару». Messier 33 це найвіддаленіший небесний об’єкт, який за ідеальних умов спостереження можна розрізнити на земному небі неозброєним оком.

Галактичне скупчення Abell 2744, також відоме як скупчення Пандори. Воно знаходиться на відстані 3,5 млрд світлових років від Чумацького шляху. Скупчення утворилося внаслідок зіткнення щонайменше чотирьох окремих груп галактик. В результаті катаклізму газ, темна матерія та галактики виявилися розкидані по протилежних частинах Abell 2744. Дані Chandra позначені блакитним кольором, дані телескопів «Субару» та VLT – червоним, зеленим та синім, дані комплексу радіотелескопів VLA – червоним.