Загадковий об’єкт невідомої природи «смітить» у космосі

Під час пошуку екзопланет космічним телескопом TESS група астрономів зареєструвала щось незвичне. Вчені настільки були вражені відкриттям, що знахідку навіть назвали «унікальним об’єктом невизначеної природи».

TIC 400799224
Загадковий об’єкт під назвою TIC 400799224. Зображення: The Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian

Незвичайний пиловий об’єкт обертається навколо подвійної зоряної системи під назвою TIC 400799224. Він є частиною вхідного каталогу TESS, що реєструє цілі для подальших досліджень, які місія NASA помітила під час «полювання» на екзопланети. У каталог внесені й такі загадкові об’єкти, як TIC 400799224.

Різке падіння яскравості

Гарвардський та Смітсонівський центри астрофізики заявили, що TIC 400799224 був виявлений під час комп’ютерного аналізу даних TESS. Він дав про себе знати, коли його яскравість знизилася на 25% усього за чотири години. Слідом за цим спостерігалося кілька різких змін блиску, кожну з яких можна інтерпретувати як слабке затемнення.

TIC 400799224
TIC 400799224. Фото: Center for Astrophysics Harvard & Smithsonian

TESS шукає екзопланети транзитним методом, реєструючи раптові зниження яскравості зір. Як правило, їхнє затемнення відбувається, коли планета проходить між нами та світилом. Проте потрібна додаткова робота, щоб підтвердити наявність планетоподібного супутника у зорі, бо іноді на зниження яскравості впливають інші фактори.

Пульсація подвійних зір

Астрономи переглянули попередні спостереження TIC 400799224 та виявили, що це, швидше за все, подвійна зоряна система, як на Татуїні з «Зоряних воєн». Одна з зір регулярно пульсує. Це може бути викликане об’єктом, що рухається по орбіті та випускає пил, який затемнює зорю. Хмари пилу мають неправильний розмір та форму. Але не все так просто.

«Природа орбітального тіла викликає цікавість, бо кількість пилу, що випускається, занадто велика. Якби воно утворилося внаслідок розпаду такого об’єкта, як астероїд Церера, у нашій Сонячній системі, воно могло б проіснувати лише приблизно 8000 років, перш ніж зникнути. Аналіз даних за шість років на TIC 400799224 показує, що об’єкт стабільно викидає у космос величезну кількість пилу, і розміри його не зменшуються», повідомляє пресслужба Смітсонівського центру астрофізики.

Астероїд, що розпадається, чи мала планета

У грудні команда опублікувала статтю в The Astrophysical Journal про тіло, що випускає пил у космос, описавши його як «унікальний об’єкт невизначеної природи». Але цілком можливо, що це астероїд, який розпадається, або мала планета, що обертається навколо однієї зорі в широко розділеній подвійній системі TIC 400799224.

Залишається загадкою, який саме об’єкт може випускати таку величезну та довгоживучу хмару пилу і не розпадатися на частини.

Нагадаємо, що раніше TESS виявив кандидата у наднову зорю.

За матеріалами CNET