Вогні інопланетних міст можуть бути видимі в сучасні телескопи

Наскільки великим має бути позаземне місто, щоб його могли побачити сучасні телескопи? Чи це має бути мегаполіс розміром з планету, як Корусант у «Зоряних війнах»? Або ж ми могли б побачити інопланетний еквівалент найбільших міських районів Землі, таких як Нью-Йорк чи Токіо? Науковець Бхавеш Джайсвал з Індійського інституту науки припускає, що потужності сучасних телескопів достатньо, щоб розгледіти на далеких екзопланетах значно скромніші міста за розміром, наприклад, Київ. Це можливо завдяки властивості світла, відомій як віддзеркалення.

Розгледіти щось на поверхні екзопланети, наприклад вогнів інопланетного міста, допоможе ефект віддзеркалення
Розгледіти щось на поверхні екзопланети, як-от вогні інопланетного міста, допоможе ефект віддзеркалення. Зображення: Fandom

Коли ми шукаємо позаземні цивілізації, то зазвичай змінюємо фокус уваги на масштабні штучні структури, наприклад, сферу Дайсона чи масивні орбітальні кільця, що виходять далеко за межі нинішніх технічних можливостей людства. Але нещодавно ми вступили в еру, коли можна безпосередньо отримувати зображення самих екзопланет, що відкриває можливості для пошуку розумного життя у Всесвіті в більш скромних масштабах.

Ефект віддзеркалення

Світло зорі має властивість заглушати планети, що обертаються навколо неї, через що екзопланети важко виявити. Саме тому більшість із них були знайдені навколо тьмяних червоних карликових зір, які не засліплюють телескопи так, як жовті зорі, на кшталт нашого Сонця. Екзопланети, які вдалося знайти, а їх вже понад 5000, розташовані так далеко і вони настільки тьмяні, що їхні зображення мають розмір ледве з піксель. Але навіть такого розміру цілком достатньо для вивчення. Спектроскопія, наприклад, може розповісти нам про склад атмосфери планети.

Але як розгледіти щось на поверхні екзопланети, як-от вогні інопланетного міста? Тут на допомогу приходить ефект віддзеркалення. Це явище відбувається, коли світло відбивається безпосередньо від спостерігача, а не розсіюється вусібіч. Згадайте, як ви в дитинстві бавились сонячними зайчиками з люстерка — це саме воно.

Величезна удача

Щоб побачити віддзеркалене з поверхні екзопланети світло від зорі має дуже пощастити. Насправді існує межа того, наскільки велика площа може відбивати світло у бік спостерігача. У світі розміром із Землю максимальна площа віддзеркалення становить близько 5,4 частини на мільйон всієї планети, що дорівнює області площею майже 2800 км2. Це досить мало, приблизно десята частина Київської області або розмір середнього району області, наприклад, Бучанського.

Інопланетне місто може віддзеркалювати зоряне світло в сторону Землі
Інопланетне місто може віддзеркалювати зоряне світло в сторону Землі. Зображення: Fandom

Обмеження також стосується не тільки розміру, а й залежить від матеріалів, що використовуються в такому інопланетному мегаполісі. Речовина з низькою відбивною здатністю, наприклад, скло, спричинить помітний, але дуже слабкий пік яскравості, тоді як алюмінієва конструкція сяятиме в кілька разів яскравіше, ніж вся планета.

Чи є шанс побачити вогні міст?

Існує кілька додаткових факторів, які могли б збільшити шанс виявлення за допомогою дзеркального відбиття. Планета, що обертається повільніше, дозволить віддзеркаленню бути видимим довше. Аналогічно, споруда або місто, що має велику поздовжню ширину, могли б залишатися видимими довше під час обертання планети.

Хоча шанс натрапити на інопланетне місто — малоймовірний, ми навіть не знаємо, чи існують вони. Але технології та можливості, необхідні для такого виявлення, цілком реальні й доступні вже зараз. Можливо, якийсь позаземний розум уже спостерігає за відблиском вашого рідного міста.

Раніше ми повідомляли про те, що легше знайти у космосі: сліди життя чи інопланетні технології.

За матеріалами Universetoday.