Mars Express сфотографував вулкан посеред лавового моря

Європейське космічне агентство опублікувало кілька світлин, зроблених апаратом Mars Express у травні 2021 року. На них зображена ділянка планети, що розташована по сусідству з горою Олімп. На фото можна побачити практично всі характерні для Марса геологічні структури: вулкани, кратери, розломи, стародавні річкові канали та застигле лавове море.

Вулкан посеред лавового моря

Найпримітнішим об’єктом на фото Mars Express є Купол Юпітера. Це давній вулкан, який утворився приблизно 3,7 мільярда років тому. Зроблені європейським зондом зображення дозволяють розглянути складну кальдеру. Планетологи нарахували в ній щонайменше п’ять кратерів вулканічного походження. Діаметр найбільшого становить 28 км. Купол Юпітера оточений застиглим лавовим морем. Фактично воно сформувало навколо нього щось на кшталт берегової лінії, частково приховавши конус вулкана.

Згаслий марсіанський вулкан Купол Юпітера. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

На знімках Mars Express також видно сліди затоплених лавою грабенів. Так називають розломи, що утворилися під час розтягування кори планети внаслідок тектонічної активності. Якщо придивитися, то на схід від Купола Юпітера можна помітити здуття поверхні, яке найкраще видно на топографічній карті. Це менший за розмірами вулкан. У його центрі є тріщина, якою колись витікала лава.

Сліди водного минулого Марса

На північ від Купола Юпітера розташований 30-кілометровий кратер, який сформувався внаслідок падіння астероїда або комети. Його розколоте дно та характер викиду матеріалу вказують на те, що удар прийшовся на ділянку, насичену водою або вкриту кригою.

Контекстна карта регіону навколо вулкана Купол Юпітера. Білі прямокутники позначають регіони, сфотографовані апаратом Mars Express. Джерело: NASA/MGS/MOLA Science Team

Фото Mars Express демонструє ще одне свідчення водного минулого регіону. Йдеться про довгий розлом на північний захід від кратера. На думку планетологів, він являє собою канал, виточений потоком води, що протікав тут колись. Найменші за розмірами русла проходять через північну частину викинутого матеріалу, який оточує кратер.

Загалом знімки Mars Express відображають вельми захопливу картину бурхливого минулого Червоної планети, яка завжди була посушливим і холодним світом.

Нагадаємо, що недавно астрономи розробили нову модель колишнього клімату Марса. Вони дійшли висновку, що у північній півкулі планети був океан.