Татуїн, Ендор і Хот. Наскільки реальні планети із «Зоряних війн»?

Що таке «Зоряні війни»? На це запитання кожен фанат створеної Джорджем Лукасом саги має свою відповідь. Для одних це насамперед грандіозні баталії та дуелі на світлових мечах. Для інших — улюблені герої й історія про вічне протистояння добра та зла. А для когось «Зоряні війни» — це дивовижні планети, назви багатьох із яких давно стали загальними.

Але наскільки реальні планети з далекої-далекої галактики та чи можна знайти їхні аналоги в нашому Чумацькому Шляху? З нагоди дня «Зоряних війн» редакція The Universe Space Tech вирішила розібратися в цьому питанні.

Татуїн

Татуїн — безсумнівно, найвідоміша планета зі всесвіту «Зоряних війн». Вона фігурувала у більшій частині фільмів і серіалів саги.

Згідно з каноном, Татуїн являє собою планету, що обертається навколо двох зір. У далекому минулому її поверхня була вкрита океанами та лісами. Однак потім вона висохла, перетворившись на гігантську пустелю.

На момент виходу оригінальних «Зоряних війн» Татуїн сприймався більшою частиною наукової спільноти виключно як продукт бурхливої уяви. Річ у тім, що багато астрономів сумнівались у принциповій можливості існування планет у системах із кількома зорями. Основним аргументом було те, що через гравітаційні збурення вони просто не зможуть сформуватись. А якщо раптом і сформуються, то все одно або досить швидко загинуть, або будуть викинуті за межі системи.

Подібна точка зору виявилася помилковою. Так, більшість відомих нам екзопланет справді обертаються навколо поодиноких зір. Але й «татуїни» не є чимось унікальним. Наразі астрономам відомі вже кілька десятків подібних світів — причому в системах не тільки з двома, а й з трьома, і навіть із чотирма зорями. Щоправда, всі вони є газовими гігантами. Радіус найменшої зі знайдених на сьогодні таких планет (Kepler-47b) втричі перевищує радіус Землі. Але не підлягає сумніву, що в міру вдосконалення технологій астрономи зуміють знайти й кам’яні «татуїни».

Також варто зауважити, що справжні «татуїни» зовсім не обов’язково мають виглядати як висушені пустелі. Їхній клімат визначатиметься характеристиками орбіт і відстанню до зір. За наявності відповідних умов такий світ цілком може нагадувати нашу Землю.

Хот

Планету Хот можна побачити в початковій частині фільму «Імперія завдає удару у відповідь». Це повністю скутий льодом світ, що на деякий час став притулком для сил повстанців. При цьому, попри екстремально холодний клімат, там є як придатна для дихання атмосфера, так і місцеве життя.

Найімовірніше, подібні крижані світи дуже поширені у Всесвіті. Навіть у Сонячній системі є аналоги такої планети. Наприклад, Європа — супутник Юпітера, поверхня якого повністю вкрита льодом. Або Енцелад, що обертається навколо Сатурна.

Ба більше, в далекому минулому наша Земля мало чим відрізнялася від Хота. Дані геологічних досліджень свідчать про те, що приблизно 700 млн років тому вона пережила глобальне заледеніння та фактично перетворилася на гігантський сніжок. Навіть на екваторі умови нагадували сучасну Антарктиду. Земне життя змогло вціліти лише завдяки вільним від льоду ділянкам океану далеко від континентів. Якби ми здійснили подорож у часі в ту далеку епоху, то майже напевно побачили би пейзажі, дуже схожі на показані у фільмі.

Ендор

Планета Ендор являє собою супутник газового гіганта, практично повністю вкритий лісами та населений евоками — расою маленьких волохатих двоногих істот. Саме вона стала місцем вирішальної битви з «Повернення джедая», що призвела до краху Галактичної імперії.

Зі зрозумілих причин ми не будемо розмірковувати про ймовірність існування евоків. Але що стосовно самого Ендора? Чи може супутник газового гіганта бути населеним і нагадувати нашу Землю?

Почнемо з того, що навіть планети-гіганти в нашій Сонячній системі мають досить великі супутники. Наприклад, той же Ганімед за розмірами перевищує Меркурій, а Титан має повноцінну атмосферу. Астрономи припускають, що газові гіганти в інших зоряних системах можуть мати ще більші місяці, які можна порівняти за розміром із Землею, а то й більші.

Чи можуть такі супутники бути схожими на Землю? Подібне цілком можливо. Головне, щоб орбіта їхньої «планети-господаря» проходила у так званій зоні населеності. В цьому разі їхня поверхня отримуватиме кількість енергії, достатню для існування води в рідкому стані, що стане ключовою передумовою для формування життя.

Мустафар

Як і Ендор, планета Мустафар теж є супутником газового гіганта. Однак у всьому іншому вони являють собою повні антиподи. Якщо Ендор — квітучий світ, то Мустафар майже повністю вкритий лавою. Саме він став місцем показаної у «Помсті ситхів» дуелі Обі-Вана й Енакіна Скайвокера. Останній після перетворення на Дарта Вейдера обрав Мустафар для розміщення свого замку.

Як ми вже сказали, за наявності певних умов супутники планет-гігантів можуть мати цілком комфортні для життя умови. Та ключове слово тут саме «певні». За іншої конфігурації орбіт гравітація газового гіганта справді може перетворити свого компаньйона на лавовий світ.

Як приклад можна навести Іо, що цілком міг би зіграти роль Мустафара. Цей юпітеріанський супутник знаменитий своєю бурхливою вулканічною активністю. На ньому розташовані сотні вулканів. Їхні постійні виверження створили воістину апокаліптичний пейзаж. Поверхнею Іо тягнуться багатокілометрові потоки сірки й силікатної магми, які впадають у справжнісінькі лавові озера. Сама ж поверхня супутника цілком складається з потужних нашарувань вулканічних відкладень, а під нею ховається океан магми.

Джерелом усієї цієї активності є припливний розігрів надр Іо гравітацією Юпітера. Завдяки цьому виверження на його поверхні не припиняються ні на хвилину. Не варто сумніватися, що подібний механізм не унікальний і не обмежений лише Сонячною системою. А отже, в нашому Чумацькому Шляху можна знайти безліч аналогів Мустафара.

Каміно

Планета Каміно з’явилася на великому екрані в другому епізоді зоряної саги. Саме її мешканці створили сумнозвісну армію клонів. Сама ж планета знаменита тим, що не має твердої поверхні та цілком вкрита водою.

Більшість астрономів вважає, що подібні водні світи досить поширені у Всесвіті. Ця впевненість підкріплюється цілою низкою вже знайдених екзопланет, співвідношення мас і розмірів яких недвозначно свідчить про наявність у їхньому складі великої кількості води.

Як приклад можна навести K2-18 b — екзопланету в 110 світлових роках від Сонця, що отримує від своєї зорі приблизно стільки ж енергії, скільки наша Земля. Вона має потужну атмосферу, в якій було знайдено сліди водяної пари, а її середня густина свідчить про те, що планета в основному складається з води. Якщо на K2-18 b є якісь мешканці, то не виключено, що вони ніколи у своєму житті не бачили суходолу й навіть не знайомі з цим поняттям.