Телескоп TESS виявив понад 30 екзокомет у близької зорі

Аналіз даних, зібраних космічним телескопом TESS, дозволив астрономам виявити не менше тридцяти екзокомет у системі молодої зорі β Живописця. Про це йдеться у статті, опублікованій у недавньому випуску журналу Nature.

Зоряна система β Живописця

β Живописця розташована на відстані 63 світлових років від Сонця. Зоря дуже молода (її вік оцінюється в 2025 млн років) і все ще оточена газово-пиловим диском, який складається з речовини, що залишилася після її формування.

Фото β Живописця, зроблене телескопами ESO. На знімку можна побачити пиловий диск, який оточує зорю, та екзопланету, що обертається навколо неї. Джерело: ESO/A.-M. Lagrange et al

Завдяки комбінації з відносно невеликої відстані та вдалого розташування щодо Землі осколкового диска, β Живописця давно є дуже популярним об’єктом для спостережень. Фактично вона відіграє роль «космічної лабораторії», що дозволяє астрономам у режимі реального часу вивчати молоді зоряні системи. За роки спостережень їм вдалося виявити у β Живописця дві екзопланети та кілька пилових поясів. Тепер же список знахідок поповнився як мінімум трьома десятками екзокомет.

Виявлення экзокомет у β Живописця

Як відомо, в основному комети мають дуже невеликі розміри, що унеможливлює їхнє пряме спостереження у навіть найближчих до нас зір. Однак під час проходження на тлі світила їхні хвости можуть спричинити зменшення зоряного блиску. Це падіння здатні зафіксувати телескопи, які займаються пошуком екзопланет транзитним способом.

β Живописця в уявленні художника. Джерело: ESO L. Calçada/N. Risinger (skysurvey.org)

Ще 2019 року телескоп TESS відкрив три екзокомети у β Живописця. Надалі він неодноразово повертався до цієї системи, проводячи додаткові спостереження. Міжнародна команда астрономів вивчила архів зібраних TESS даних та змогла виявити коливання блиску зорі, спричинені транзитами не менше ніж тридцяти екзокомет.

Подальший аналіз також дозволив вченим оцінити розміри ядер екзокомет. Вони варіюються в діапазоні від 3 до 14 км, що дуже нагадує картину нашої Сонячної системи. Це говорить про те, що комети в обох системах сформувалися за єдиним сценарієм: внаслідок зіткнень та розпадів більших крижаних тіл. На думку астрономів, те саме має бути характерним і для планет.

Ви також можете почитати про найбільшу за всю історію астрономії комету, що наближається до Сонця.

За матеріалами https://www.nature.com