США збудують космічний кіберполігон для боротьби з хакерськими атаками, а Viasat продає свою мережу військового зв’язку: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: учені збудували найбільшу у світі астрономічну цифрову камеру; NASA відмовилася від марсоходу Airbus Sample Fetch Rover, а ми розповідаємо, як приватний капітал змінив космічну галузь і які кліматичні зміни видно з орбіти.

«Космос великий. Ви просто не повірите, наскільки він величезний, величезний, приголомшливо великий. Я маю на увазі, ви можете подумати, що до аптеки далеко, але це дрібниці порівняно з космосом».

― Дуглас Адамс, «Автостопом по Галактиці»

ВПС США побудують космічний кіберполігон

Дослідницька лабораторія ВПС США планує запустити в космос чотири кубсати та створити окремий центр керування ними й необхідну для цього структуру. Усе це буде використовуватися як кіберполігон для відпрацювання протидії хакерським атакам на супутники. Війна в Україні призвела до посилення загрози кібератак на супутники. Американські військові виявили, що принципи, за якими вони досі будували свої комунікації в космосі, малоефективні, й вирішили будувати нову, гнучкішу систему. Особлива увага у ній приділятиметься кібербезпеці та залученню комерційних партнерів.

Viasat продає мережу військового зв’язку L3Harris Technologies

Телекомунікаційний сервіс Viasat продає свою систему військового супутникового зв’язку Link 16 компанії L3Harris Technologies за 1,96 млрд доларів. Угода буде остаточно ухвалена на початку 2023 року. Link 16 — один із найприбутковіших бізнесів Viasat. Підрозділ, у якому працює 450 співробітників, отримує річний прибуток у 400 млн доларів. Це складає приблизно 35% загального доходу всієї Viasat Government Systems. L3Harris Technologies — один із найголовніших оборонних підрядників Міністерства оборони США. Його річний обіг складає 17 млрд доларів.

Невідомо, чи пов’язано це рішення з війною в Україні, але саме на термінали Viasat, які використовують ЗСУ, здійснили кібератаку на самому початку широкомасштабного вторгнення.

Вчені запропонували нову теорію, чому Уран «лежить на боку»

Вчені запропонували нове пояснення, чому Уран має нахил екватору до площини орбіти 98°. Планета рухається своєю орбітою так, ніби котиться на боці, та ще й обертається навколо вісі у зворотному напрямку відносно інших великих планет Сонячної системи, не рахуючи Венери. Таку дивну ситуацію зазвичай пояснюють зіткненням із якимось великим тілом.

Лише нещодавно інша група вчених опублікувала дослідження, відповідно до якого міграція найбільшого супутника Сатурна Титана, прецесія його вісі та ще один великий місяць, що існував понад 100 млн років тому, зв’язуються в єдине ціле. З огляду на це вчені вирішили перевірити, чи могла міграція, подібна до тієї, що відбувається з Титаном, призвести до того, що Уран зараз «лежить на боку». Виявилося, що для того, аби вісь обертання Урана нахилилася на 98°, достатньо міграції супутника масою вдвічі менше за Місяць.

Космічна гармата SpinLaunch закинула супутник на висоту 7,6 км

NASA незабаром виводитиме свої супутники на низьку навколоземну орбіту завдяки укладеному партнерству зі стартапом, який працює над гігантською космічною гарматою SpinLaunch, що нагадує центрифугу.

Під час випробувань наприкінці вересня космічна гармата стартапу запустила з бази Spaceport America, розташованої у пустелі Хорнада-дель-Муерто у штаті Нью-Мексико, капсулу з корисним вантажем, зокрема фотокамерою, на висоту 7600 м. Ця демонстрація допомогла проілюструвати те, як альтернативна технологія запуску може відправляти супутники й інші об’єкти на низьку навколоземну орбіту або за її межі дешевим та екологічно чистим способом.

NASA відмовилась від марсохода Airbus Sample Fetch Rover

Через чотири роки після того, як NASA уклала контракт на створення чотириколісного Sample Fetch Rover, ця організація оголосила, що він більше не потрібен. Британський проєкт зірвав несподіваний успіх гелікоптера Ingenuity, що прибув на Червону планету в 2021 році разом із ровером Perseverance. Польоти в атмосфері Марса надихнули аерокосмічну адміністрацію на проєктування подібного літального апарата для виконання того самого завдання зі збору зразків.

Колаж зі знімків, зроблених телескопами Chandra та James Webb

NASA опублікувала серію знімків JWST, доповнених даними рентгенівської обсерваторії Chandra. На них можна побачити безліч нових, раніше невідомих подробиць. На першому знімку зображений «Квінтет Стефана» — група з п’яти галактик, розташованих у напрямку сузір’я Пегаса. На другому знімку можна побачити галактику «Колесо Воза». Третій знімок присвячений галактичному скупченню SMACS 0723, четвертий — Туманності Кіля.

Цікава цифра: 3200 мегапікселів

Фотокамера Legacy Survey of Space and Time (LSST) уже увійшла до Книги рекордів Гінеса
Фотокамера Legacy Survey of Space and Time (LSST) уже увійшла до Книги рекордів Гіннеса

Дослідники з лабораторії SLAC після семи років роботи майже завершили створення камери Legacy Survey of Space and Time (LSST). Це найбільша у світі цифрова фотокамера, що коли-небудь будувалася для астрономії. Її розміри та маса вражають: вона важить три тони й завбільшки з невеликий автомобіль. Такі розміри їй необхідні, щоб умістити 1,57-метрову лінзу та цифровий сенсор з роздільною здатністю 3200 мегапікселів. Варто зазначити, що цей об’єктив уже потрапив у Книгу рекордів Гіннеса. Ба більше, камера має пристрій для охолодження до температури -100°C для зменшення спотворень. Вона здатна охопити ділянку неба, у понад 40 разів більшу за площею, ніж диск повного Місяця.

У ці дні весь світ відзначає Всесвітній тиждень космосу. Його тема у 2022 році — «Космос і стійкість». У її межах основна увага приділяється досягненню стійкого розвитку в космосі та на Землі шляхом використання космічних технологій. Щодня з 4 до 10 жовтня у нас на сайті виходить нова тематична стаття. Рекомендуємо вам прочитати їх усі, а почати з матеріалів «Як приватний капітал змінив космічну галузь» і «5 кліматичних змін, які видно з космосу».

Читайте у попередньому дайджесті: Стратосферна обсерваторія SOFIA здійснила останній політ, а місія DART зіткнулася з астероїдом: дайджест новин