Стратосферна обсерваторія SOFIA здійснила останній політ, а місія DART зіткнулася з астероїдом: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: китайський ровер знайшов сліди повені на Марсі, на планетах біля червоних карликів можливий фотосинтез, а ми розповідаємо про те, як побудувати поселення на супутнику Землі.

«Ми неможливі у неможливому Всесвіті».

― Рей Бредбері

Китайський ровер знайшов сліди повені на Марсі

Аналіз даних, зібраних китайським марсоходом «Чжужун», дозволив виявити два шари матеріалу, які розташовані під поверхнею рівнини Утопія. Перший — на глибині від 10 до 30 м, другий — від 30 до 80 м. За словами дослідників, це сліди двох потужних повеней. Перша сталася приблизно 3 млрд років тому. Принесені нею дрібні камені осіли на більші, що й сформувало глибший шар. Другий шар сформувався аналогічним чином 1,6 млрд років тому.

Повітряна обсерваторія SOFIA здійснює свій останній політ

Стратосферна обсерваторія NASA SOFIA здійснила свій останній політ 28 вересня. Офіційно вона залишатиметься в експлуатації до 30 числа, коли у США закінчиться фінансовий рік, але в останні два дні у неї польотів уже не передбачено.

SOFIA являє собою літак Boeing 747SP, на борту якого встановлений телескоп-рефлектор із діаметром дзеркала 2,7 м. Він здатний здійснювати спостереження тривалістю до 10 годин на висоті від 11 500 до 13 700 м. Завдяки цьому йому вдається проводити дослідження, доступні тільки для орбітальних обсерваторій.

Телескоп NASA записав епічне відео зіткнення DART з астероїдом Діморф

У ніч з 26 на 27 вересня NASA здійснила контрольоване зіткнення свого космічного апарату DART із астероїдом Діморф. Зонд рухався зі швидкістю понад 22,5 тис. км/год відносно 160-метрового астероїда . Зіткнення відбулося о 02:14. У цей час з’явився яскравий спалах навколо місця космічної аварії, коли DART врізався в астероїд, — саме його побачив ATLAS.

Місія DART — це перевірка того, чи зможемо ми збити з курсу потенційно небезпечні космічні тіла, якщо вони коли-небудь загрожуватимуть знищенням людства. Тепер вченим залишається перевірити, як зіткнення вплинуло на орбіту астероїда.

На планетах біля червоних карликів можливий фотосинтез

У червоних карликів значно більший відсоток енергії, ніж у Сонця, випромінюється в інфрачервоній області спектра. Вчені провели експеримент із ціанобактеріями й довели, що розвитку життя це не завадить. Дослідники створили камеру з атмосферою, подібною до ранньої земної, та за допомогою світлодіодних ламп зімітували освітлення, максимум якого припадає на інфрачервоний діапазон. Потім вони помістили у ці умови, що дуже схожі на планету на орбіті навколо червоного карлика, ціанобактерії.

Ціанобактерії — найпримітивніші живі істоти, здатні до фотосинтезу — у таких умовах почувалися цілком добре. Тож учені вирішили помістити в експериментальну камеру зелені та червоні водорості, але й вони змогли рости під умовним світлом червоного карлика.

Телескоп Gemini North знайшов залишки однієї з перших зір у Всесвіті

Завдяки телескопу Gemini North астрономи виявили незвичайне співвідношення хімічних елементів у хмарах, які оточують стародавній квазар. На думку дослідників, це залишки однієї з зір першого покоління, що сформувалася невдовзі після Великого вибуху. Знахідка була зроблена завдяки 8,1-метровому телескопу Gemini North. Ми бачимо її такою, якою вона була 13,1 млрд років тому, коли вік Всесвіту становив усього 700 млн років. Під час аналізу хмар, що оточують квазар, Gemini North виявив аномально високий вміст заліза щодо магнію. На думку вчених, це можна пояснити лише наслідками вибуху парно-нестабільної наднової.

Знімок Європи, зроблений апаратом Juno 29 вересня 2022 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SWRI/MSSS

NASA опублікувала перші знімки, зроблені зондом Juno 29 вересня. На них можна побачити Європу — четвертий за величиною супутник Юпітера, під крижаною поверхнею якого ховається гігантський океан.

Цікава цифра: 1122 об’єкти

Космічне сміття в уявленні художника. Джерело: Gizmodo.com

Дві третини уламків, які утворилися внаслідок випробування росіянами протисупутникової зброї у листопаді минулого року, зійшли з орбіти. Усього американські військові ідентифікували 1783 об’єкти, пов’язані зі ​​знищеним супутником «Космос 1408». При цьому станом на кінець вересня 1122 із них, тобто дві третини, вже зійшли з орбіти. Лишилося 661, і вони теж поступово падатимуть в атмосферу. Однак розтягнеться це на десятиліття, і останній із них перестане бути небезпечним лише 2033 року.

Так уявляють майбутню місячну базу інженери Європейського космічного агентства. Джерело: ESA

Радянські й американські фахівці почали вивчати різні проєкти зі створення місячних баз ще на зорі космічної ери, навіть до польоту Гагаріна. Найперші з них мали яскраво виражену мілітаристську спрямованість. На щастя, військові досить швидко зрозуміли, що використовувати природний супутник Землі не зовсім практично, і втратили інтерес до таких ідей. Докладніше про нереалізовані програми, а також про плани на майбутнє читайте у статті «База на Місяці. Як збудувати поселення на супутнику Землі».

У попередньому дайджесті: Створювати розкіш у готелі на орбіті буде Hilton, а у США вперше забезпечать прямий мобільний зв’язок телефону з супутником: дайджест новин