Телескоп Gemini North знайшов залишки однієї з перших зір у Всесвіті

Завдяки телескопу Gemini North астрономи виявили незвичайне співвідношення хімічних елементів у хмарах, які оточують стародавній квазар. На думку дослідників, це залишки однієї із зір першого покоління, що сформувалася невдовзі після Великого вибуху.

Зоря першого покоління в уявленні художника. Джерело: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine

Нині титул найпотужнішої зорі у Всесвіті належить блакитному гіпергіганту R136a1. Його маса лежить у діапазоні від 170 до 230 сонячних. Але це ніщо, порівняно з ранніми зорями, які сформувалися з первинної речовини відразу після Великого вибуху. Вважається, що їхні маси перевершували масу нашого Сонця у діапазоні від 100 до 1000 разів.

Ці світила давно зникли, припинивши своє існування в сліпучих спалахах наднових. Але вони залишили важливу спадщину. Їхня речовина збагатила Всесвіт важкими елементами, забезпечивши можливість формування кам’яних планет, що своєю чергою створило фундамент для утворення нашої Землі. Не дивно, що астрономи докладають значних зусиль, щоб дізнатися якнайбільше про зорі першого покоління — адже без них людства просто не існувало б. І нещодавно їм нарешті вдалося знайти сліди одного з таких світил.

Знахідка була зроблена завдяки 8,1-метровому телескопу Gemini North. Ми бачимо її такою, якою вона була 13,1 млрд років тому, коли вік Всесвіту становив всього 700 млн років. Під час аналізу хмар, що оточують квазар, Gemini North виявив аномально високий вміст заліза щодо магнію. На думку вчених, він може бути пояснений лише наслідками вибуху парно-нестабільної наднової.

Парно-нестабільна наднова в уявленні художника. Джерело: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine

Особливість парно-нестабільної наднової полягає в тому, що зоря вибухає, не залишаючи після себе ні нейтронної зорі, ні чорної діри, викидаючи всю свою речовину у простір. При цьому такий сценарій можливий лише для виключно масивних світил, чия маса у 150 – 250 разів перевищує сонячну. Враховуючи вік квазара, з дуже великою ймовірністю, хімічні елементи, що спостерігаються в його околицях, залишилися після загибелі однієї з гігантських зір першого покоління.