5 кліматичних змін, які видно з космосу

Супутники, що спостерігають за Землею останні кілька десятиліть, побачили чимало фактів, які свідчать, що людство своїми діями впливає на клімат нашої планети. Це розповідь про 5 найбільших кліматичних змін, які видно з космосу.

Супутники бачать кліматичні зміни
Людство пливає на довкілля і ці зміни видно з космосу

Проблеми, які видно з космосу

Діяльність людини впливає на клімат на Землі. Багато хто намагається заперечувати це твердження, але зміни мають занадто великий масштаб. Тому повною мірою їх видно тільки з орбіти й тільки після тривалих спостережень.

Кліматичні зміни, які бачать супутники

Протягом останніх десятиліть достатньо велика частина супутників запускалася саме з метою відстежування змін клімату. І зараз вчені почали отримувати від них не лише свідчення того, що людська недбалість руйнує екосистеми, а й можливість побачити у подробицях, як саме це відбувається. Тож, ймовірно, у майбутньому саме ці дослідження дозволять розробити заходи щодо подолання ситуації.

1. Зміна річкових відкладень

На основі супутникових знімків та архівних даних вчені вивчили, як змінилася кількість річкових відкладень у період з 1984 по 2018 рік. Цей процес має складний і неоднозначний вплив на довкілля.

З одного боку, він руйнує сільськогосподарські угіддя і просто зручні для життя місця, з іншого — разом із часточками ґрунту в море виносяться органічні рештки. Таким чином здійснюється цикл перероблення вуглецю, порушення якого загрожує збільшенням надходження вуглекислого газу в атмосферу та підсиленням парникового ефекту.

Негативні зміни на прикладі річки Мароні
Зміна кольору води у південноамериканській річці Мароні. Джерело: NASA Landsat/United States Geologic Survey

Супутникові знімки показують не тільки те, що багато річок за останні 20 років стали каламутними від надмірного розмивання берегів, а й дозволяють побачити деталі цього процесу.

Наприклад, у Південній півкулі за останні 35 років об’єм річкових наносів збільшився на 36 відсотків. І аналіз зображень із супутників чітко показує, що стається це саме в тих регіонах, де ліси розчищаються під пасовища і корені дерев уже не можуть утримати ґрунт. Або там, де розробка корисних копалин іде відкритим способом і в річки викидається велика кількість порожньої породи.

Вплив будівництва дамб на річкові відкладення
Будівництво дамби «Три ущелини» позитивно вплинуло на річкові відкладення.  Джерело: NASA Landsat/United States Geologic Survey

Водночас у Північній півкулі об’єм розмивання берегів за цей же період, навпаки, зменшився. Відбулося це внаслідок масштабного будівництва дамб, які вповільнюють процеси ерозії. Цікаво, що при цьому зміни переважно припадають не на країни Північної Америки та Європи, де ці інженерні роботи завершилися ще кілька десятиліть тому, а на Східну Азію, де цей процес триває досі.

2. Руйнування плавнів

Будівництво дамб можна було б вважати гарним способом боротьби з розмиванням берегів, але вони обмежують цей процес занадто сильно, внаслідок чого страждають інші екосистеми, пов’язані з річками.

Дослідження супутникових знімків, зроблених у період між 1999 та 2019 роками, показало, що площа плавнів по берегах морів та океанів, подібних на Дунайські та Дніпровські, скоротилася на 4000 км2.

Прибережні плавні з космосу. Джерело: www.canmaps.com

Водно-болотні угіддя лише здаються непотрібними. Насправді саме через них відбувається захоронення значної кількості вуглецю і найактивніше насичення атмосфери киснем. Крім того, вони є домівкою для багатьох видів птахів та тварин.

Майже 70 відсотків усього скорочення плавнів припадає на Східну Азію. Китай, В’єтнам та М’янма — це саме ті країни, які нарощують в останні десятиліття свою економічну потужність, зокрема і шляхом будівництва гідротехнічних споруд. У результаті цього деякі вологі екосистеми висохли, а деякі були просто розмиті.

3. Зміни в Альпах

Хоча зелений — колір життя, блакитні озера — далеко не єдина річ, позеленіння якої означає дуже неприємні зміни клімату. Нещодавно вчені вивчили супутникові знімки Альп у період з 1984-го по 2021 рік і виявили, що на багатьох ділянках, де раніше були тільки скелі та сніг, тепер зеленіють кущі та трава.

За позеленнінням Альп може слідувати повна втрата рослинності
Кліматичні зміни змусили Альпи зазеленіти. Джерело: www.manchester.ac.uk

При цьому площа льодовиків зменшилася тільки на десяту частину, однак об’єм рослинної маси за цей же період виріс на 77 відсотків. Трава з’явилася там, де її не було, а де росла раніше, там стала густішою. Крім того, на високогір’ї з’явилися рослини, які в минулому можна було зустріти тільки біля підніжжя Альп.

Густа рослинність на високогір’ї — це зовсім не добре. Рослини заважають утворюватися взимку товстому сніговому покриву і, на відміну від нього, не відбивають більшість випромінювання, а накопичують і потім віддають у навколишнє середовище. Через це температура в районі Альп поступово зростає.

На супутникових знімках Альп, крім зелених, почали з’являтися коричневі ділянки. Це ті місця, де відступ льодовиків і зменшення снігового покриву призвели до посухи й повного зникнення рослинності. Поки що вони займають менш ніж 1 відсоток площі гір, але вчені вважають, що надалі вони почнуть розповсюджуватися на ті ділянки, які зараз зеленіють.

4. Льодовики Гренландії тануть

Льодовики тануть не тільки в Альпах. 2019 року в журналі Nature була опублікована стаття, співавторами якої стали 89 вчених, у тому числі з NASA та ESA. У ній містяться дані супутникових спостережень за льодовиками Гренландії з 1992-го по 2018 рік.

Результати досліджень вказують на негативні зміни. За час спостережень найбільший острів Землі, який відіграє роль «кондиціонера» для її Північної півкулі, втратив 3,8 трлн тонн криги. Через це рівень Світового океану піднявся на 10,6 мм. Пік танення спостерігався у 2011 році.

Ці цифри відповідають найгіршим прогнозам кліматологів. Якщо темпи зникнення льодовиків Гренландії збережуться, то вже до кінця цього століття рівень води в океані підніметься на 7—14 см.

Крім того, продовжують танути льодовики в Антарктиді. І там об’єми криги, що тане, значно вищі. Якщо темпи цього явища не зменшаться, то до кінця століття рівень води в океанах виросте ще на 60 см. У результаті затопленими можуть виявитися території, де проживають 400 млн людей.

5. Зміни альбедо Землі

Зазвичай наша планета відбиває у космос 30 відсотків випромінювання, яке отримує від Сонця. Але дані, зібрані супутниками з 1998-го по 2018 рік, показують, що ця величина зменшилася на 0,5 відсотків.

Зміни у відбиванні світла Землею
Земля потьмяніла. Джерело: Unsplash

Причиною цього є потепління вздовж узбереж Північної та Південної Америки. Внаслідок цього значно скоротився хмарний покрив, який і відбивав значну частину сонячного світла. Замість цього воно тепер потрапляє на темну поверхню океану, яка його поглинає.

Відповідно до розрахунків вчених, кожен метр земної поверхні у порівнянні із 1998 роком поглинає на 0,5 Вт тепла більше. За той же період через усі інші людські впливи на довкілля разом узяті поглинання тепла збільшилося на 0,6 Вт/м2.

Уся ця енергія накопичується на нашій планеті та прискорює танення льодовиків, які також відбивають велику кількість тепла у космос. Тобто чим більше нагрівається наша планета, тим більше зростає швидкість підвищення температури.