Супутник побачив, як Альпи позеленіли

Результати супутникових досліджень показали, що за останні 40 років Альпи сильно позеленіли. Це свідчить про потепління клімату. Збільшення об’єму рослинної маси може змінитися опустелюванням.

Супутник побачив, як позеленіли Альпи
Альпи позеленіли від рослинності. Джерело: Рhys.org

Супутникові дослідження клімату

Льодовики Альп стрімко змінюються трав’янистими просторами. Такого висновку нещодавно дійшли дослідники, які вивчали супутникові дані за останні 38 років. Головний гірський масив Європи значно позеленів за період із 1984 по 2021 роки.

Раніше таке позеленіння вже відмічалося на супутникових знімках. Але помітним воно було переважно в Антарктиді. Полюси Землі нагріваються швидше, ніж екваторіальна зона, тому там зміни особливо помітні. Аналогічним чином за супутниковими даними оцінили зникнення плавнів у Азії.

Одночасно дослідники відзначають, що площа вкритих снігом поверхонь в Альпах зменшилася. Але саме тут супутникові знімки не можуть показати всю повноту картини. Танення льодовиків починається зі зменшення прошарку снігу взимку. І цей початковий процес з орбіти просто не видно.

Тому, за оцінками вчених, площа льодовиків в Альпах знизилася тільки на десяту частину. А ось збільшення хлорофілу завдяки спостереженням на певних довжинах хвиль видно добре. Виявилося, що на висотах понад 1700 м об’єм рослинної маси з 1984 року виріс на 77 відсотків.

Чи добре, що Альпи позеленіли?

Процес позеленіння певних місцевостей в Альпах може іти трьома різними шляхами. По-перше, трава може з’явитися на тих ділянках, на яких її раніше не було. По-друге, через зміну самі рослини можуть стати густішими та вищими. По-третє, у високогір’ї можуть з’явитися рослини, які до того росли нижче.

Усе це може мати чимало негативних наслідків. Чим більше рослин — тим довше період вегетації. Снігу стає важко накопичуватися впродовж зими. А нестача його запасів навесні зменшує стікання у річках.

Хоча збільшення об’єму рослин і призводить до того, що вони поглинають додатковий вуглекислий газ з атмосфери, цей процес на вуглецевий цикл впливає переважно негативно. На відміну від снігу, який більшість енергії відбиває, рослини 90 відсотків її накопичують і потім віддають у навколишнє середовище. Тож планета нагрівається сильніше.

Поява коричневого кольору

Але супутник побачив не тільки позеленіння. За останні 40 років на знімках альпійських високогір’їв почали з’являтися ділянки коричневого кольору. На них немає ані снігу, ані рослин. Поява таких місць пов’язана з посухами, після яких рослини не можуть вкрити всі ділянки, що звільнилися від снігу.

Спостереження показують, що зараз таких ділянок усього один відсоток від загальної площі високогір’їв. Але за досвідом, наприклад, Середньої Азії вчені знають, що площа їх буде зростати. Трава не встигає зв’язувати увесь ґрунт, що звільняється від снігу. І для Землі це матиме дуже погані наслідки.