Смерть зорі: комплекс ALMA зробив рекордний портрет червоного гіганта, що помирає

Астрономи опублікували найбільш детальне зображення, отримане комплексом радіотелескопів ALMA за весь час його роботи. На ньому зображена змінна зоря R Зайця.

Знімок зорі R Зайця, зроблений комплексом радіотелескопів ALMA. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/Y. Asaki et al.

R Зайця розташована на відстані 1350 світлових років від Чумацького Шляху. Вона являє собою червоний гігант, який досяг кінцевої стадії своєї еволюції. Її радіус від 400 до 500 разів перевищує сонячний. Якби R Зайця опинилася на місці нашого Сонця, то її зовнішня межа досягла б поясу астероїдів. Крім того, зоря пульсує, періодично змінюючи свою яскравість.

Попри настільки дивовижні розміри, R Зайця не судилося стати надновою. Для цього їй не вистачить маси. У майбутньому зоря скине зовнішні шари атмосфери і від неї залишиться лише ядро. Воно поступово охолоне та стиснеться, перетворившись на білий карлик.

Знімок R Зайця був зроблений за максимально можливої конфігурації комплексу ALMA. Він складається з 66 антен, які можуть бути розташовані в різних місцях на високогірному плато Чахнантор у Чилі. Кожна з них оснащена приймачами, що дають змогу спостерігати радіохвилі в різних частотних діапазонах. Роздільна здатність ALMA зростає, як зі збільшенням максимальної відстані між антенами, так і зі збільшенням частоти, на якій проводяться спостереження.

Антени комплексу ALMA на тлі зоряного неба. Джерело: ESO/P. Horálek

Щоб зазнімкувати зорю, яка помирає, антени ALMA були рознесені на максимально можливу дистанцію в 16 км. Крім того, дослідники залучили приймачі Band 10. Вони дозволяють вести спостереження на частотах до 950 ГГц, що є максимально можливим для цієї решітки. Комбінація з цих факторів дала змогу отримати знімок зорі, що має роздільну здатність 5 мілісекунд, що є рекордним значенням для ALMA. За словами астрономів, це можна порівняти зі спостереженням 10-метрового об’єкта на поверхні Місяця.