Червоні гіганти, що втрачають масу

Вчені відкрили два нових типи червоних гігантів. Одні з них мають занадто малу масу, а інші — занадто тьмяні у порівнянні зі звичайними. Можливо, причиною є невидимий компаньйон, який примушує їх «худнути».

Астрономи знайшли «худі» червоні гіганти
Астрономи знайшли «худі» червоні гіганти. Джерело: nineplanets.org

«Худі» червоні гіганти

Астрономи з Сіднейського університету повідомили про виявлення двох аномальних типів червоних гігантів. Цей тип світил, що є однією з останніх стадій еволюції зір, схожих на наше Сонце, досить розповсюджений у Галактиці. І вони мають певні діапазони мас та світностей.

Однак у статті, опублікованій у Nature Astronomy, наводяться приклади червоних гігантів із нестандартними параметрами. Деякі з них мають масу від 0,5 до 0,7 мас Сонця. Досі вчені не бачили жодного червоного гіганта із масою меншою 0,8 сонячної. Світила, легші за цю межу, можуть перетворюватися на велетенські червоні зорі. Але вони еволюціонують занадто повільно, щоб встигнути за час існування Всесвіту дійти до цієї стадії.

Крім того, було знайдено кілька червоних гігантів з аномально низькою світністю. Вчені підозрюють, що і тут не обійшлося без втрати маси. Загалом вони виявили 7 подібних об’єктів. Але вони дуже сильно зливаються з тлом, тому астрономи підозрюють, що їх може бути набагато більше.

Компаньйони, що поїдають масу

Червоні гіганти — це холодні зорі з високою світністю. Саме таким стане наше Сонце за кілька мільярдів років. Випромінення роздує його зовнішні шари аж за орбіту Венери. Однак Сонце — одинична зоря. А більшість світил у Галактиці входить до складу кратних зоряних систем.

І саме невидимий із землі компаньйон може пояснити нестачу маси в усіх помічених випадках. Ним може бути не лише чорна діра чи нейтронна зоря, але й білий карлик чи навіть світило, подібне до Сонця. Зрештою, на тих відстанях, на яких ми бачимо аномальні червоні гіганти, помітити навіть такі великі зорі, як наша, неможливо.