На орбіті навколо чорної діри у центрі Чумацького Шляху знайдена гаряча газова бульбашка

Завдяки комплексу радіотелескопів ALMA астрономи зафіксували ознаки існування гарячої плями на орбіті навколо Стрільця A* — надмасивної чорної діри, розташованої у центрі Чумацького Шляху. Це відкриття допоможе краще зрозуміти загадкове та динамічне середовище у цьому регіоні нашої галактики.

Орбіта гарячої плями навколо Стрільця A*. Джерело: EHT Collaboration, ESO/M. Kornmesser (Acknowledgment: M. Wielgus)

Відкриття було зроблене під час кампанії з отримання зображень чорних дір, яка проводилася Колаборацією Телескопа Горизонту Події (EHT). У квітні 2017 року вісім радіотелескопів (зокрема й ALMA), які беруть участь у проєкті, провели спостереження Стрільця А*.

У процесі калібрування отриманих даних дослідники з Інституту радіоастрономії Макса Планка виявили дещо незвичайне. У вимірах, проведених лише ALMA, були зафіксовані ознаки існування гарячої плями навколо Стрільця А*. Вона рухається орбітою, приблизно такого ж радіусу, як орбіта Меркурія, але при цьому здійснює повний оберт навколо чорної діри всього за 70 хвилин. Це означає, що вона рухається зі швидкістю, яка становить 30% швидкості світла.

На думку астрономів, гаряча пляма у Стрільця А* являє собою газову бульбашку. Річ у тім, що деякі зі спостережень ALMA були виконані невдовзі після сплеску рентгенівського випромінювання у центрі нашої Галактики, зафіксованого телескопом Chandra. Такі події зазвичай пов’язують із наслідками магнітних взаємодій у дуже гарячому газі, який знаходиться поблизу чорних дір.

Цікаво, що до цього, спалахи на околицях Стрільця А *, відбувалися тільки в інфрачервоних та рентгенівських променях. Вчені вважають, що сплеск радіовипромінювання міг бути викликаний процесом охолодження газу.

Чумацький Шлях та положення його центральної чорної діри на тлі комплексу ALMA. Джерело: ESO/José Francisco Salgado (josefrancisco.org), EHT Collaboration

Знахідка має важливу роль для кращого розуміння процесів, які відбуваються в околицях чорних дір та їхньої природи. Дослідники порівняли зібрані ALMA дані з теоретичними моделями, щоб більше дізнатися про формування гарячої плями, середовища, в яке вона занурена та про структуру магнітного поля навколо Стрільця A *.

Астрономи планують продовжувати відстеження гарячої плями на всіх доступних частотах. У майбутньому вони сподіваються отримати прямі зображення газових згустків поблизу Стрільця А* за допомогою Надзвичайно Великого телескопа ESO (ELT), який будується в Чилі. Очікується, що він буде введений в експлуатацію у другій половині нинішнього десятиліття.