Ризик зламати: NASA боїться давати дозвіл мільярдеру полагодити Hubble

Космічний телескоп-ветеран Hubble, який служить на благо астрономії вже 34 роки, вже зношений та останнім часом часто ламається. Все тому, що востаннє він обслуговувався 15 років тому. Через різні технічні проблеми його наукова діяльність часто припиняється на тижні, а то й місяці. Щоб врятувати низькоорбітальну обсерваторію, космічний турист Джаред Айзекман, який вже побував у космосі на кораблі Crew Dragon, запропонував профінансувати місію з технічного обслуговування телескопа.

Hubble
Ілюстрація місії з ремонту Hubble за допомогою космічного корабля SpaceX Crew Dragon

Звісно, це дуже приваблива пропозиція для NASA, але в космічній агенції поки що прискіпливо ставиться до такої ідеї. Керманичка астрофізичної програми NASA Барбара Грофік зазначила, що така пропозиція, звісно, є вигідною з фінансової точки зору, але дуже складною для реалізації. Колишній експерт з експлуатації Hubble Кіт Калиновський вважає, що план Айзекмана взагалі є надто ризикованим.

Думки експертів

Нинішня керманичка програми Міжнародної космічної програми Дана Вігель також зазначила, що виважені погляди NASA значно відрізняються від приватних космічних компаній, на кшлат SpaceX, які готові ризикувати заради швидкого досягнення мети. Також Hubble має дуже складну конструкцію, щоб його легко було відремонтувати. Слова Дани підтвердив астронавт Скотт Альтман, який брав участь у ремонті. Він також висловив занепокоєння щодо можливих ризиків і підкреслив, що NASA завжди дбала про безпеку.

Ремонт Hubble під час місії Servicing Mission 04. Фото: NASA

Астронавт Джон Ґрюнсфельд, який брав участь у попередніх ремонтах космічної обсерваторії, вважає, що, можливо, краще запросити фінансування у Конгресу та адміністрації США для проведення місії з перезапуску або вдосконалення Hubble за участю комерційного партнера, де NASA керуватиме процесом.

Айзекман поспішає врятувати Hubble

Айзекман, який був командиром першої повністю цивільної космічної місії у вересні 2021 року, наполягає на проведенні місії з технічного обслуговування, зазначаючи, що час для планування обмежений. Він планує здійснити ще кілька місій у межах програми Polaris, зокрема, перший в історії приватний вихід у відкритий космос під час місії Polaris Dawn.

Hubble

NASA все ще розглядає можливість співпраці з Айзекманом і SpaceX, вивчаючи всі аспекти можливих місій. Експерти агентства висловили занепокоєння щодо того, що SpaceX не має досвіду для проведення таких надскладних ремонтних робіт, адже навіть наближення до Hubble з його масивними сонячними панелями може виявитися надзвичайно ризикованим. Тому SpaceX спершу має довести, що астронавти можуть безпечно виходити за межі капсули Crew Dragon.

Наразі телескоп все ще в робочому стані, а його експлуатація планується до 2030-х років.

Раніше ми розповідали про сім цікавих фактів про космічний телескоп Hubble.

За матеріалами npr.org