Моторошне сяйво: ракета SpaceX пробила діру в атмосфері та порушила GPS

19 липня Джеремі Перес зафіксував червоне післясвітіння «пробитої» іоносфери поряд із галактикою Чумацький Шлях. Діру створила ракета Falcon 9 своїми вихлопними газами під час виходу на орбіту.

Червоне світіння в іоносфері після злету ракети SpaceX Falcon 9
Червоне світіння в іоносфері після злету ракети SpaceX Falcon 9. Фото: perezmedia.net

«Після того, як ракета пройшла над головою, червоне флуоресцентне світіння поширилося на південь і перетнуло Чумацький Шлях. Його було видно майже 20 хвилин», — розповідає Перес виданню SpaceWeather.

Перес пояснює, що червоне світло було не дуже яскравим із його точки спостереження на вулканічному полі Сан-Франциско, поблизу Флагстаффа, штат Аризона. Тому астрофотограф поклався на світлочутливість своєї фотокамери, щоб зазнімкувати незвичайне явище.

Збурення іоносфери від ракет

Іоносфера — це верхній шар атмосфери Землі, де починається космос і формуються полярні сяйва, розташований на висоті від 80 до 640 км над поверхнею. Іоносфера заповнена зарядженими частинками, які називаються іонами, й саме звідти походить світло полярних сяйв. Сонячна плазма досягає іонів і створює неймовірні кольори полярного сяйва.

Червоне світіння є прямим результатом того, що ракета, яка стартувала з бази Космічних сил Ванденберг у Каліфорнії, пробила діру в іоносфері. Таке трапляється не вперше.

Анімація червоного світіння в небі

«Це добре вивчене явище. Червоне світіння з’являється, коли вихлопні гази з другого ступеня ракети запалюються на висоті 200–300 км, чим змушують іоносферу швидко рекомбінувати», — розповідає SpaceWeather космічний фізик Джефф Баумгарднер із Бостонського університету.

Ракети під час польоту розпилюють воду та вуглекислий газ, що може змінити іонізацію іоносфери. Newsweek зазначає, що характерний червоний колір діри в іоносфері є результатом з’єднання іонів кисню з вихлопними газами ракети, які випромінюють таке ж світло, як і червоне полярне сяйво.

Діра в іоносфері минулої середи навіть вплинула на системи GPS, але лише на кілька метрів знизила точність визначення місцезнаходження над регіоном, де відбувся політ.

Дір в атмосфері побільшає

Іоносферні «пробоїни» стають дедалі поширенішими через рекордну кількість пусків ракет під керівництвом SpaceX, що відправляє супутники Starlink на низьку навколоземну орбіту. Радіолюбителі можуть помітити їх, коли короткохвильові сигнали раптово перестають проходити через горизонт, вистрілюючи крізь отвори замість того, щоб відбиватись від іоносфери та повертатися на Землю. Раптові помилки GPS також можуть бути результатом цих аномалій. Ці ефекти можуть бути неприємними, але вони короткочасні. Регенерація іоносфери відбувається одразу зі сходом Сонця.

Політ ракети SpaceX Falcon 9
Політ ракети SpaceX Falcon 9. Фото: Unsplash

Раніше ми повідомляли про те, як через політ ракети SpaceX утворився моторошний вихор у небі над Гаваями.