Кора Марса виявилася товстішою за земну

Потужний марсотрус, зафіксований місією InSight торік, дозволив вченим виміряти товщину кори Червоної планети. Виявилося, що вона значно товстіша, ніж земна кора.

Спектрограмма марсотрясения
Спектрограма марсотрусу, зафіксованого зондом Insight 4 травня 2022 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ETH Zurich

З моменту своєї посадки наприкінці 2018 року одним із ключових завдань апарата InSight був пошук марсотрусів. Аналізуючи характер поширення сейсмічних хвиль, вчені намагалися з’ясувати особливості внутрішньої будови планети.

У травні 2022 року, лише за кілька місяців до кінця своєї місії, InSight зафіксував рекордний марсотрус. Його магнітуда становила 4,6 бала. Але найважливіше полягає в тому, що під час марсотрусу були зафіксовані різні типи сейсмічних хвиль. Вони тричі обігнули планету, що дало змогу визначити її глобальну структуру.

Аналіз показав, що середня товщина марсіанської кори становить 42–56 км. Найменше значення (10 км) зареєстровано на території рівнини Ісіда, найбільше (90 км) — на території вулканічного регіону провінції Фарсида. Для порівняння, середня товщина земної кори становить 21–27 км, кори Місяця — 34–43 км.

Дані InSight підтвердили, що дихотомія півкуль Марса (північна півкуля має більш гладкий рельєф і на 3–6 км нижча за південну) не обмежується лише їхньою топографією, а також знаходить відображення й у внутрішній будові. Кора у північних регіонах планети тонша, ніж на півдні. При цьому вона має однакову щільність. Це може слугувати підтвердженням гіпотези, що дихотомія марсіанських півкуль пов’язана з наслідками удару великого об’єкта, що стався на зорі існування Сонячної системи.

Топографічна мапа Марса (ліворуч) і мапа товщини його кори (праворуч). Джерело: MOLA Science Team / Doyeon Kim, ETH Zurich

Дослідження також допомогло пролити світло на внутрішні джерела тепла Червоної планети. Воно генерується під час розпаду радіоактивних елементів, таких як торій, уран і калій. Проведений вченими аналіз показав, що від 50% до 70% цих елементів мають міститися у марсіанській корі.

За матеріалами https://phys.org.