Що в ядрі Марса: мертвий InSight розкрив секрет

Аналізуючи дані з виведеного з експлуатації посадкового модуля InSight, вчені виявили сейсмічні хвилі від двох сигналів, які пройшли через ядро планети: один від марсотрусу, інший — від падіння метеорита з іншого боку Марса. Відповідно до сейсмічних даних, центр Червоної планети являє собою рідкий сплав заліза з напрочуд великою кількістю сірки та кисню. Дослідження команди опубліковане сьогодні в Proceedings of the National Academy of Sciences

Враження художника про внутрішню будову Марса
Внутрішня будова Марса в уявленні художника. Зображення: IPGP/Девід Дюкро

На відміну від ядра Землі, в якому є рідке зовнішнє ядро та тверде внутрішнє, марсіанське виявилося повністю рідким. Приблизно п’яту частину ваги ядра Червоної планети складає велика частка легших елементів, переважно сірки, з меншою кількістю кисню, вуглецю та водню. Це набагато більше, ніж у Землі, що дає певний натяк на те, чому наша планета стала живою, а Марс перетворився на мертву та суху пустелю. Нове дослідження також виявило, що ядро ​​Червоної планети насправді трохи щільніше та менше, з радіусом приблизно 1800 км.

Художнє зображення внутрішньої частини Марса та шляхів, якими проходять сейсмічні хвилі, коли вони проходять крізь ядро планети
Художнє зображення внутрішньої частини Марса та шляхів сейсмічних хвиль, коли вони проходять крізь ядро планети. Зображення надане NASA/JPL

«Унікальність ядра Землі дає можливість генерувати магнітне поле, яке захищає нас від сонячних вітрів, дозволяючи утримувати воду. Ядро Марса не створює цього захисного екрана, тому умови на поверхні планети є ворожими для життя», — пояснив геолог з університету Меріленду та співавтор статті Ніколас Шмерр.

Ця інформація може допомогти відточити нашу здатність шукати життя за межами Сонячної системи. Марс і Земля багато в чому схожі. Вивчення того, чим вони відрізняються та чому, може допомогти вченим звузити визначення того, в яких інопланетних світах, найімовірніше, є життя.

InSight перестав відповідати на запити NASA у грудні, після того, як багато років марсіанський пил накопичувався на його сонячних панелях, який залишив космічний корабель без живлення. Він приземлився на планету в листопаді 2018 року. Місія тривала вдвічі довше, ніж планували вчені NASA. За час перебування на поверхні InSight виявив понад 1300 марсотрусів за допомогою свого сейсмометра.

Раніше ми повідомляли про те, що NASA InSight відчув чотири потужні удари від метеоритів на Марсі.