Команда PIGS зробила сенсаційне відкриття в центрі Чумацького Шляху

Міжнародні дослідники здійснили облік найстаріших зір у центральній частині Чумацького Шляху. Група вчених, відома як Pristine Inner Galaxy Survey (PIGS), виявила, що ці світила обертаються навколо центру Чумацького Шляху дуже повільно, тоді як раніше вважалося, що їхнє розташування має хаотичний характер. Також встановили, що ці стародавні зорі проводять значну частину свого довгого життя у безпосередній близькості від центру Галактики.

Враження художника від стародавніх зірок у внутрішній області Чумацького Шлях
Стародавні зорі у внутрішній області Чумацького Шляху в уявленні художника. Кілька прикладів орбіт зір виділено ліворуч. Права сторона показує розташування цих світил у Галактиці відносно Сонця, яке повільно обертається. Авторство: ESA/Gaia

Деякі зорі, що з’явилися протягом першого мільярда років після Великого вибуху, все ще зберігаються і можуть бути використані для вивчення умов, які панували у галактиках на самому початку їхнього формування. Вони відрізняються первісним хімічним складом, переважно з водню та гелію, меншим вмістом важких елементів у порівнянні з молодими світилами, такими як Сонце. Зазвичай астрономи розшукували ці стародавні зорі у віддалених регіонах на краю Галактики, де низька щільність матерії дозволяє їх легше виявити.

У теоретичних моделях передбачалося, що найдавніші світила мають бути присутні у щільних внутрішніх ділянках Чумацького Шляху. Однак пошук цих зір у даному регіоні доволі складний, оскільки шлях до центру Галактики майже повністю перекритий міжзоряним пилом, а стародавні зорі є надзвичайно рідкісними.

Команда PIGS використала спеціальний фільтр для оброблення зображень, знятих на телескопі CFHT, щоб ефективно відібрати потенційні зорі. Підтвердження отримали через спектроскопічні спостереження, проведені на Англо-Австралійському телескопі AAT, що дозволило отримати найбільший набір детальних спостережень незайманих світил у внутрішній частині Галактики.

Спостереження PIGS були поєднані з даними космічної місії Gaia, щоб вивчити рухи цих давніх зір у Чумацькому Шляху. Виявилося, що чим старші зорі, тим хаотичніші їхні рухи. Але навіть найдавніші знайдені світила все ще виявляють певний середній рух навколо центру Галактики. Крім того, багато з них проводить практично все своє довге існування у межах умовної сфери між центром Галактики та Сонцем.

Раніше ми повідомляли про те, що у центрі Чумацького Шляху виявлений загадковий захисний бар’єр.