Астрономи знайшли найвіддаленіші зорі нашої Галактики

Вчені знайшли близько 200 змінних зір, розташованих у гало — розсіяній складовій нашої Галактики. Найвіддаленіша з них перебуває майже у мільйоні світлових років від нас, тобто приблизно на половині шляху до галактики Андромеди.

Найвіддаленіші зорі Чумацького Шляху знаходяться у Гало
Найвіддаленіші зорі Чумацького Шляху містяться у Гало. Джерело: NASA, ESA, and A. Feild (STScI)

Найвіддаленіші зорі нашої Галактики

Вчені з університету Санта-Круз у Каліфорнії змогли знайти найвіддаленіші зорі нашої Галактики. Вони розташовані у її гало. Зазвичай цю частину Чумацького Шляху не беруть до уваги, описуючи його як плаский диск діаметром 100 тис. св. років.

Саме тут розташована Сонячна система разом із Землею, але все ж основна маса Галактики припадає саме на гало — сферичну оболонку значно більшого діаметра, в центрі якої й розміщена добре відома нам спіральна структура.

Вивчати гало надзвичайно важко, адже зорі тут рідкість. Більшість маси цього регіону утворює темна матерія, яка і впливає на всі процеси у Галактиці. Але саме тут вчені змогли знайти близько 200 змінних зір і оцінити відстань до них.

Як вдалося визначити відстань до зір

Знайти нові зорі вдалося завдяки іншому дослідженню. Вчені працювали за програмою вивчення скупчення галактик у Діві. Для цього вони використовували Канадо-франко-гавайський телескоп CFHT. У процесі роботи дослідники постійно стикалися з тим, що на знімки, крім галактик, потрапляли ще й зорі.

Вчені зацікавилися ними, й виявилося, що 208 світил належать до змінних типу RR Ліри. Ці давні зорі цікаві тим, що періодично стискаються та розширюються. Причому частота таких пульсацій залежить від маси світила.

Тож за змінними типу RR Ліри достатньо легко визначати відстань. Коли вчені дослідили зорі, які спостерігалися разом зі скупченням Діви, то виявили, що вони перебувають на відстанях, що переважають діаметр галактичного диска.

Найвіддаленіші зорі розташовані на відстані у мільйон світлових років від центра Чумацького Шляху. Це складає приблизно половину відстані до галактики Андромеди, нашої найближчої великої сусідки. А це своєю чергою свідчить, що жодних значних проміжків порожнього простору між ними насправді немає.

За матеріалами https://phys.org.