Капсулу з ґрунтом Місяця розкриють після 50 років очікування

Європейське космічне агентство (ESA) оголосило, що найближчими днями вчені відкриють різдвяний науковий подарунок 50-річної давнини. «Подарунком» є контейнер з місячним ґрунтом під номером 73001, який був герметично запечатаний на Місяці під час експедиції Apollo 17 1972 року, повідомляє офіційний сайт ЕSA.

73001
Капсула 73001 із цінними зразками з Місяця. Фото: ANGSA science team

Місія Apollo 17 була останнім на сьогодні польотом із висадкою на Місяць. Відкриття капсули дозволить витягти дорогоцінну породу та зібрати місячні леткі речовини, які зберігалися у зразку останні пів століття. Розкриття відбудеться у межах проєкту Apollo Next-Generation Sample Analysis (ANGSA). А ESA вперше візьме участь у ньому.

73001
Капсула із цінними зразками з Місяця. Фото: ANGSA science team

«Аналіз цих зразків завдяки технічним досягненням з часів Apollo, дозволить зробити нові наукові відкриття про Місяць. Ця подія також може надихнути та інформувати наступне покоління дослідників», заявила у пресрелізі Франческа Макдональд, наукова керівниця ESA.

Як збирали ґрунт?

Зразки ґрунту в капсулу зібрав астронавт Джин Сернан зі зсувного родовища, яке каскадом спускалося в долину Телець-Літтроу. В реголіт вбивали циліндричну трубу діаметром 70 мм, щоб миттєво заповнити її зразком місячного ґрунту.

Apollo-17
Астронавт Apollo 17 Юджин Сернан готується зібрати зразки 73001 та 73002 на Місяці. 1972 рік. Фото: NASA

Відкриття капсули дозволить більше дізнатися про поверхню Місяця, а також допоможе зрозуміти, як найкраще утримувати та повертати зразки з нашого супутника у майбутній програмі NASA Artemis та ініціативі ESA з дослідження Місяця, відомої як Prospect.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали про 12 цікавих фактів про Місяць.