Hubble і James Webb разом отримали барвисту світлину скупчення галактик «Різдвяна ялинка»

Різноманітні телескопи ведуть спостереження на різних довжинах хвиль спектру, розкриваючи неймовірні деталі небесних об’єктів. Нещодавно завдяки об’єднаним зусиллям двох космічних телескопів: Hubble і James Webb було створене захоплююче зображення скупчення тисяч галактик. Нічого подібного було би неможливо отримати за допомогою лише одного інструмента.

MACS0416
Панхроматичне зображення скупчення галактик MACS0416, створене шляхом об’єднання інфрачервоних спостережень телескопа James Webb із даними у видимому діапазоні, отриманими обсерваторією Hubble. Фото: NASA, ESA, CSA, STScI

Телескоп Hubble веде зйомку в оптичному діапазоні електромагнітних хвиль, позначеному на зображенні синім і блакитним кольорами. Натомість James Webb використовує інфрачервоний діапазон, відображеним відтінками жовтого та червоного. Зелені відтінки представляють частини спектра, видимі обома телескопами.

Скупчення MACS0416, розташоване приблизно в 4,3 млрд світлових років від Чумацького Шляху, фактично складається з пари галактичних скупчень, які перебувають у процесі злиття і врешті об’єднаються в єдиний гігантський об’єкт. Протягом останнього десятиліття Hubble вивчав це скупчення, розшукуючи віддалені галактики — це завдання тепер виконує James Webb завдяки більш потужному обладнанню.

MACS0416
Порівняння світлин скупчення галактик MACS0416, отриманих телескопом Hubble в оптичному діапазоні (ліворуч) і космічним телескопом James Webb в інфрачервоному діапазоні (праворуч). Загальний час експозиції для останнього становив близько 22 годин порівняно зі 122 годинами експозиції для обсерваторії Hubble. Фото: NASA, ESA, CSA, STScI

«Ми прозвали MACS0416 галактичним скупченням «Різдвяна ялинка» через його яскраві та барвисті вогники», — пояснив астроном Хаоцзін Ян із Університету Міссурі.

Загадкова «Мотра»

Крім естетичної цінності, дані James Webb дозволяють вивчати транзієнти — об’єкти що змінюють яскравість із часом, наприклад, завдяки гравітаційному лінзуванню. Інший відомий приклад — наднові. Усього на зображенні виявлено 14 подібних об’єктів.

MACS0416
Скупчення MACS0416 своєю гравітацією концентрує світло від фонової галактики, що існувала приблизно через 3 млрд років після Великого вибуху. Ця галактика містить транзієнт, який учені назвали «Мотра». Фото: NASA, ESA, CSA, STScI

Але найцікавішим виявився об’єкт, який через його «моторошну природу» вчені назвали «Мотра» — на честь гігантського монстра з японських кінофільмів про Годзілу. Цей об’єкт розташований у галактиці, що існувала приблизно через 3 млрд років після Великого вибуху. На знімку вона виглядає тонкою червоною «ниткою», спотвореною гравітаційним лінзуванням та збільшеною в 4000 разів. Найвірогідніше пояснення такого збільшення полягає в тому, що перед нею є додаткова «міні-лінза», точна природа якої лишається невідомою.

Раніше ми повідомляли про те, як телескоп James Webb перевершив рекорд Hubble.