У десять разів швидше за Hubble: телескоп James Webb встановив новий рекорд

NASA опублікувала нове зображення, отримане космічною обсерваторією James Webb (JWST). На ньому можна побачити ділянку неба, що прославилася завдяки фотографії телескопа Hubble.

Історичний знімок телескопа Hubble

У 1995 році астрономи провели один із найвідоміших експериментів за участю телескопа Hubble. Вони зазнімкували невелику і, як до цього вважалося, практично пустельну ділянку неба в сузір’ї Великої Ведмедиці. Результати експерименту вразили вчених. На знімку Hubble виявилися зображені три тисячі галактик, розташованих на відстані в сотні мільйонів і мільярди років від Чумацького Шляху. Зображення отримало назву Hubble Deep Field.

Hubble Ultra Deep Field
Фотографія Hubble Ultra Deep Field. Джерело: NASA and the European Space Agency

У 2004 році астрономи повторили експеримент, використавши нову камеру, встановлену на Hubble експедицією обслуговування. Цього разу телескоп зазнімкував «порожню» ділянку неба в сузір’ї Печі. Після опрацювання зображення, астрономи нарахували на ньому близько 10 тисяч різних галактик. Найдальші перебувають на самому краю спостережуваного Всесвіту. Ми бачимо їх такими, якими вони були всього через кілька сотень мільйонів років після Великого вибуху. Зображення отримало назву Hubble Ultra Deep Field.

Новий рекорд James Webb

З огляду на важливість для науки Hubble Ultra Deep Field не дивно, що зафіксована на ньому область стала однією з першочергових цілей для JWST. 11 жовтня 2022 року телескоп зазнімкував цю ділянку.

Порівняння знімків телескопа James Webb та Hubble. Джерело: NASA, ESA, CSA, J. DePasquale (STScI)

За словами фахівців місії, результати знімання та якість зображення перевершили їхні очікування. JWST вдалося не тільки зазнімкувати численні галактики, а й хмари іонізованого газу, що заполоняють міжгалактичний простір. При цьому, саме знімання далося JWST набагато легше, ніж Hubble. Свого часу отримання Hubble Ultra Deep Field вимагало 800 окремих спостережних сесій, які сумарно зайняли 11,3 дня. JWST знадобилося всього 20 годин на отримання зображення. Отже, він зробив ту саму роботу вдесятеро швидше за Hubble.

Ділянки області Hubble Ultra Deep Field на знімку телескопа James Webb. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, Christina Williams (NSF’s NOIRLab)

Також варто нагадати, що на відміну від Hubble, JWST веде знімання в інфрачервоному діапазоні. Блакитний колір відповідає випромінюванню на довжині хвилі 1,8 мкм, зелений — 2,1 мкм, жовтий — 4,3 мкм, помаранчевий — 4,6 мкм, червоний — 4,8 мкм.

Раніше ми писали про інший рекорд Hubble, який вдалося перевершити JWST.

За матеріалами https://esawebb.org