Світлина James Webb перевершила славнозвісне «Надглибоке поле Габбла»

Космічний телескоп James Webb, який тішить нас неймовірними фотознімками, має одну важливу наукову мету — спостереження за найдавнішими галактиками у Всесвіті. Саме для цього він має на борту потужні інструменти, щоб розгледіти найвіддаленіші об’єкти. Детальний огляд однієї дуже старої галактики — це лише половина проблеми. Щоб по-справжньому зрозуміти найдавнішу історію Всесвіту, астрономам потрібно роздивитись, як саме розподілені ці дуже старі галактики.

COSMOS-Web NIRCam
Перша частина спостережень COSMOS-Web NIRCam, отриманих 5—6 січня 2023 року. Авторство: COSMOS-Web

Саме це є метою програми COSMOS-Web. Вона використовує James Webb для огляду великої області неба та пошуку цих рідкісних стародавніх галактик. Протягом 255 годин спостережень космічна обсерваторія має вивчити до 1 млн галактик, використовуючи як ближню інфрачервону камеру (NIRCam), так і камеру середнього інфрачервоного діапазону (MIRI). Попри те, що попереду ще багато роботи, дослідники програми COSMOS-Web нещодавно поділилися своїми першими результатами.

«Це неймовірно цікаво — отримати перші дані з James Webb для програми COSMOS-Web. Результати перевершили наші сподівання. Ми дуже наполегливо працювали над створенням зображень наукової якості для нашого аналізу, і це лише крапля у морі того, що нас чекає далі», — розповів головний дослідник Джейхан Карталтепе з Рочестерського технологічного інституту.

Що побачили на перших світлинах COSMOS-Web?

Перші зображення містять чотири галактики. Їх обрали тому, що вони представляють різні типи галактик, які вчені шукають під час дослідження. Серед знайдених: спіральна галактика з перемичкою, на кшталт нашого Чумацького Шляху, галактика, у якій відбувається інтенсивне зореутворення, галактика після злиття з іншою, та ще одна галактика, світло якої викривлене через гравітаційне лінзування.

COSMOS-Web NIRCam
Зображення чотирьох типів галактик, відібраних із першої епохи спостережень COSMOS-Web NIRCam. Авторство: COSMOS-Web

Це лише крихітна частина загальної мозаїки глибокого космосу. На зображенні вище показані спостереження, зроблені між 5 і 6 січня 2023 року, що дає вказівку на те, наскільки масштабним і детальним буде остаточне повне дослідження. Ця мозаїка складається лише з шести сегментів із загальних 77, які будуть зроблені у квітні та травні цього року, та ще 69 — у грудні 2023-го та січні 2024-го.

«Перший знімок COSMOS-Web містить близько 25 тисяч галактик. Це більше, ніж у «Надглибокому полі Габбла» (Hubble Ultra Deep Field). Це одне з найбільших зображень JWST, зроблених досі, але лише 4% із загальних даних, які ми маємо отримати пізніше. Коли огляд буде завершений, це глибинне поле стане неймовірно великим і надзвичайно красивим», — сказала головна дослідниця Кейтлін Кейсі з Техаського університету в Остіні.

Hubble Ultra Deep Field
Hubble Ultra Deep Field.

Раніше ми повідомляли про те, що James Webb зазирнув у «зоряний пологовий будинок» сусідньої галактики.

За матеріалами rit.edu.