James Webb заглянув у «зоряний пологовий будинок» сусідньої галактики

Космічний телескоп James Webb (JWST) отримав зображення туманності NGC 346. Прямо зараз у її надрах формується безліч протозір, які в майбутньому дадуть початок зоряним системам.

Туманність NGC 346 (знімок James Webb). Джерело: NASA, ESA, CSA, O. Jones (UK ATC), G. De Marchi (ESTEC), and M. Meixner (USRA). Image processing: A. Pagan (STScI), N. Habel (USRA), L. Lenkic (USRA) and L. Chu (NASA/Ames)

NGC 346 розташована в Малій Магеллановій хмарі — карликовій галактиці, що є супутницею Чумацького Шляху. Загалом вона містить меншу кількість важких елементів порівняно з нашою галактикою. Це одна з основних причин, чому вчені зосередили свою увагу на цьому регіоні. Адже в далекому минулому, коли наш Всесвіт був помітно молодшим, більшість «зоряних пологових будинків» нагадували NGC 346. Основна різниця полягає в тому, що давні галактики мали тисячі подібних регіонів активного зореутворення.

Під час попередніх спостережень NGC 346 основною метою вчених були протозорі, маса яких становить від 5 до 8 сонячних. Тепер, завдяки технічним можливостям JWST, вони отримали можливість вивчити набагато менші світила, включаючи ті, чия маса в десять разів менша ніж у Сонця. Їх цікавило, як буде впливати нижча концентрація важких елементів на процеси зореутворення.

За словами дослідників, коли відбувається формування нових світил, вони збирають газ та пил (зовні вони нагадують стрічки). Надалі цей матеріал збирається в акреційний диск, який живить новонароджене світило. Раніше, астрономи вже знаходили газ навколо протозір в NGC 346, але спостереження JWST в ближньому інфрачервоному діапазоні стали першим випадком, коли вони також виявили пил в навколишніх дисках. По суті, астрономи побачили будівельну цеглу, які згодом будуть складені не лише у нові зорі, а й у кам’яні екзопланети, здатні дати початок новому життю.

Нагадаємо, що недавно JWST відкрив свою першу екзопланету.