James Webb знайшов найдавніше скупчення галактик раннього Всесвіту

На новій світлині, яку надіслав James Webb, помітно сім стародавніх галактик, які мають високий показник червоного зміщення у 7,9, що відповідає 650 млн світлових років після Великого вибуху. Це робить їх найдавнішими галактиками, спектроскопічно підтвердженими як частина молодого скупчення галактик.

Abell
Підтверджено, що сім галактик на цьому зображенні від космічного телескопа James Webb розташовані на відстані z=7,9. Це робить їх найдавнішими галактиками, які є частиною найстарішого скупчення. Авторство: NASA, ESA, CSA

Скупчення галактик — це найбільші концентрації маси у відомому Всесвіті, які можуть сильно деформувати тканину простору-часу. Це викривлення, яке називається гравітаційним лінзуванням, може мати збільшувальний ефект для об’єктів за межами скупчення, дозволяючи астрономам дивитися крізь них на об’єкти позаду як через гігантське збільшувальне скло.

Доктор Такахіро Морішіта, астроном із Каліфорнійського технологічного інституту, та його колеги змогли використати цей ефект, переглядаючи скупчення Пандора (Abell 2744), щоб побачити протокластер у ранньому Всесвіті.

«Точні вимірювання, зроблені спектрографом ближнього інфрачервоного діапазону NIRSpec на борту James Webb, були ключовими для підтвердження загальної відстані між галактиками та високих швидкостей, з якими вони рухаються в ореолі темної матерії — понад 1000 км/с», — прокоментував Такахіро Морішіта.

Передбачення про те, що протокластер під назвою A2744-z7p9OD згодом буде схожий на скупчення Волосся Вероніки (Кома), означає, що ця область може стати однією з найщільніших відомих галактик із тисячами подібних об’єктів. Вивчення того, як великі скупчення, такі як Пандора і Кома, вперше об’єдналися, було складним через розширення Всесвіту, яке розтягує світло за межі видимої довжини хвилі в інфрачервоне, де астрономам не вистачало даних високої роздільної здатності до запуску James Webb. Інфрачервоні прилади JWST були розроблені спеціально, щоб заповнити ці прогалини на початку історії Всесвіту.

Раніше ми повідомляли про красу глибокого космосу очима Chandra.

Про відкриття повідомляється у статті в Astrophysical Journal Letters.

Невдале дослідження виявило дивну особливість Чумацього Шляху