James Webb побачив приголомшливі деталі еволюції зір та галактик

Гострі інфрачервоні «очі» James Webb показують, як новонароджені світила формують своє оточення, даючи натяки на те, як зорі й галактики ростуть та еволюціонують разом. На нових світлинах космічного телескопа помітно складні деталі, які раніше неможливо було побачити попередніми обсерваторіями. Світлини були опубліковані у спеціальному лютневому випуску Astrophysical Journal Letters.

NGC 1365 має яскраву смугу в ядрі, яка з’єднує її спіральні рукави. JWST виявив яскравий пил у центрі цієї галактики, який був затемнений при попередніх спостереженнях. Фото: NASA/ESA/CSA/PHANGS

Перед запуском JWST у грудні 2021 року астрономка з Університету Аризони в Тусоні Дженіс Лі та її колеги обрали 19 галактик, які, на їхню думку, могли б відкрити нові подробиці життєвих циклів зір. Ці галактики розташовані відносно близько, у межах 65 млн світлових років від Чумацького Шляху, і всі вони мають різні типи спіральних структур. Команда спостерігала за ними за допомогою багатьох обсерваторій, але частини галактик завжди були плоскими та безвиразними.

NGC628
Галактика NGC628 «очима» JWST розкриває заплутану мережу пилу та газу, включаючи оболонки та схожі на бульбашки елементи, а також місця активного утворення зір. Авторство: NASA/ESA/CSA/PHANGS

Але James Webb надав вченим можливість подивитись на галактики зовсім іншим поглядом завдяки інфрачервоному приладу MIRI. На нових зображеннях помітні темні порожнини серед яскравих ниток газу та пилу. Порівняння із зображеннями космічного телескопа Hubble показує, що ці порожнини є бульбашками, утвореними з газу та пилу високоенергетичним випромінюванням від новонароджених світил у їхніх центрах. Потім, коли наймасивніша із зір досягає кінця свого життя і вибухає, цей газ виштовхується ще більше, утворюючи нові зорі.

Порівняння цих процесів у різних типах спіральних галактик допоможе астрономам краще зрозуміти, як форми та властивості галактик впливають на життєві цикли їхніх світил, а також як галактики ростуть та змінюються разом зі своїми зоряними мешканцями.

Раніше ми повідомляли про те, що James Webb знайшов молоду копію Чумацького Шляху.

За матеріалами ScienceNews.