Моторошний космічний об’єкт стривожив астрономів загадковою поведінкою

Команда астрономів із Австралії, що займається картографуванням радіохвиль у Всесвіті, виявила дещо незвичайне, що стривожило вчених. Невідомий об’єкт на околиці Чумацького Шляху створює потужний викид енергії тричі на годину. Це не схоже ні на що з того, з чим учені стикалися раніше. Групу, яка зробила відкриття, очолює доктор астрофізики Наташа Херлі-Уокер із Міжнародного центру радіоастрономічних дослідженьавстралійського Університету Кертіна. Про це повідомляє Sci Tech Daily.

Магнетари
Уявлення художника про магнетари — нейтронні зірки з надзвичайно потужним магнітним полем, що часом переживають сильні сплески радіовипромінювання. Відомі магнетари роблять один оберт за кілька секунд. Теоретично «магнетари з наддовгим періодом» можуть обертатися набагато повільніше.

На думку астрономів, об’єкт є нейтронною зіркою або білим карликом із надпотужним магнітним полем. Обертаючись у космосі, він інтенсивно випромінює радіохвилі вузьким конусом, що періодично «накриває» Землю. Буквально на одну хвилину з двадцяти об’єкт стає одним із найяскравіших радіоджерел у небі.

Чумацький Шлях
На цьому зображенні показаний Чумацький Шлях, як його видно з Землі. Зірочкою позначене положення таємничого транзієнта, що повторюється. Джерело: ICRAR/Curtin

«Цей об’єкт з’являвся та зникав протягом кількох годин під час наших спостережень. Це було несподівано. Навіть трохи моторошно, бо раніше в небі ми не спостерігали нічого подібного. Більше того, за космічними мірками він розташований досить близько до нас — приблизно за 4000 світлових років. Це буквально на нашому «галактичному задньому дворі», – пояснює астрофізик Наташа Херлі-Уокер.

Транзієнти

Спостереження проводилися за допомогою телескопа MWA (Murchison Widefield Array) у глибинці Західної Австралії. Об’єкти, які «загоряються і гаснуть» у Всесвіті, не є новими для астрономів — вони називають їх «перехідними процесами» або «транзієнтами».

«Вивчаючи транзієнти, ви спостерігаєте смерть масивної зірки або активність залишків, які мертві світила залишають після себе. Повільні перехідні процеси, на кшталт наднових, можуть з’являтися протягом декількох днів і зникнути через кілька місяців. Швидкі транзієнти, на зразок пульсарів, спалахують і гаснуть протягом мілісекунд або навіть секунд», — пояснює астрофізик та співавтор ICRAR/Curtin доктор Джемма Андерсон.

Murchison Widefield Array
Телескоп Murchison Widefield Array. Зображення: ICRAR/Curtin

Нічого подібного раніше не спостерігалося

Пульсари спалахують на долі секунди, але не на кілька хвилин. Доктор Андерсон визнала, що знайдений об’єкт поводиться справді дуже дивно. Він був неймовірно яскравим і меншим за розміром, ніж Сонце, та випромінював сильно поляризовані радіохвилі, що говорить про наявність у нього надзвичайно потужного магнітного поля.

Астрономи планують пошукати інші подібні об’єкти в архівах телескопа Murchison Widefield Array, щоб з’ясувати, чи це було рідкісною разовою подією, чи новим і унікальним об’єктом, який дослідники ніколи раніше не помічали.

Нагадаємо, що раніше була виявлена ​​найдальша гіпернова у Всесвіті.