На околиці Чумацького Шляху виявлені стародавні структури

У зовнішніх областях диска Чумацького Шляху вчені виявили величезні стародавні структури. На вигляд вони, як потужні «волокна» невідомого походження. Відкриття відбулося за допомогою космічної обсерваторії Gaia Європейського космічного агентства під час складання тривимірної карти нашої галактики з неймовірною точністю. Результати дослідження опубліковані у журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Чумацький Шлях
Чумацький Шлях. Фото: Unsplash

Перевага Gaia

Обсерваторія Gaia обертається навколо Сонця разом із Землею по круговій орбіті у точці Лагранжа L2 системи Сонце-Земля гравітаційно стійкої «ніші» простору, створеного взаємодіями між двома тілами. У цю область незабаром буде відправлений телескоп Джеймса Вебба (JWST), запуск якого запланований на 24 грудня 2021 року.

Від цієї точки Gaia вивчає зорі в Чумацькому Шляху впродовж тривалого періоду, спостерігаючи, як позиція світил змінюється на тлі більш далеких об’єктів. Цей ефект дозволяє використовувати паралакс для розрахунку відстаней до зірок. На Землі атмосферні ефекти заважають подібним вимірам.

З погляду своєї позиції у космосі, Gaia має перевагу, яку успішно використовує. З моменту запуску 2013 року дані космічного телескопа виявили низку структур та зоряних асоціацій, про які вчені навіть не здогадувалися.

Що собою являють давні структури?

На основі даних, отриманих у грудні минулого року з покращеною точністю паралаксу, була побудована схема, на якій знайшли відображення багато раніше невідомих ниткоподібних структур, що обертаються на краю галактичного диска. Їх виявила група під керівництвом астронома Шервена Ляпорта з Університету Барселони в Іспанії.

Чумацький Шлях
Карта всього неба Чумацького Шляху, що показує великомасштабні дискові структури середньої площини.

Причому їхня кількість виявилася завеликою, щоб пояснити появу минулими взаємодіями з дрібними галактиками-супутниками, як це припускають загальні моделі утворення Чумацького Шляху. Автори вважають, що це залишки приливних рукавів диска Чумацького Шляху, які в різні часи порушувалися різними галактиками-супутниками.

Гіпотеза про взаємодію

Наша галактика зараз оточена приблизно 50 такими супутниками. У минулому Чумацький Шлях поглинув безліч інших галактик. Вважається, що наразі структура Чумацького Шляху порушується карликовою галактикою Стрільця. Але у далекому минулому вона взаємодіяла з іншим супутниками, такими, як карликова галактика Гайя-Енцелад, уламки якої розсіялися на околицях Чумацького Шляху.

У більш ранньому дослідженні ця ж група вчених встановила, що в одній із ниткоподібних структур зовнішнього диска є зорі, вік яких перевищує 8 млрд років. Тобто вона не могла утворитися у процесі взаємодії з однією відносно молодою галактикою Стрільця.

Нагадаємо, що раніше ми показували погляд на Чумацький Шлях «риб’ячим оком».