James Webb побачив скупчення 45 тисяч галактик часів перших мільярдів років Всесвіту

Космічний телескоп James Webb отримав свіжу світлину в інфрачервоному діапазоні, на якому помітно понад 45 тис. галактик, багато з яких з’явилися протягом першого мільярда років існування Всесвіту. На знімку видно область GOODS-S, що розташована в напрямку сузір’я Печі. Він був зроблений у межах програми JWST Advanced Deep Extragalactic Survey (JADES), яка проводить глибоке космічне знімання, щоб допомогти вченим розгадати появу нашого Всесвіту.

JWST
Це інфрачервоне зображення з космічного телескопа James Webb було зроблене для програми JWST Advanced Deep Extragalactic Survey, або JADES. На ньому зображена частина неба, відома як GOODS-S, яка була добре вивчена космічним телескопом Hubble. Тут видно понад 45 тис. галактик. Авторство: NASA, ESA, CSA

У полі GOODS-S, яке було отримане приладом James Webb NIRCam з 29 вересня по 10 жовтня 2022 року, приховані галактики з епохи реіонізації Всесвіту — періоду, коли перші зорі та галактики з’явилися з темного туману, що їм передував. Упродовж епохи реіонізації газова структура Всесвіту робила його непрозорим для світла. З часом більш щільні регіони Всесвіту згрупувалися і згорталися під дією гравітації, очищаючи космос і відкриваючи шлях зорям та галактикам, якими він прикрашений сьогодні.

Багато джерел світла на цьому зображенні спостерігаються такими, якими вони були, коли Всесвіт був молодий — всього 600 млн років від Великого вибуху. Наразі йому 13,8 млрд років. Зображення, яке ви бачите, деталізоване тисячами галактик. Повну версію з високою роздільною здатністю ви можете переглянути тут (розмір картинки 12097 x 8482 пікселя, 138 МБ).

Перше світло від світил

Окрім самих галактик, дані з James Webb показали дослідникам, що в цей давній час народжувалося дуже багато зір. «Майже кожна знайдена нами галактика показує особливо сильні лінії випромінювання, що свідчать про інтенсивне недавнє формування світил. Ці ранні галактики дуже добре вміли створювати гарячі масивні зорі», — сказав Райан Ендслі, астроном з Університету Техасу в Остіні, який вивчав ці ранні галактики.

Ці гарячі масивні зорі випромінювали радіацію, яка іонізувала навколишній газ і сприяла реіонізації Всесвіту.

James Webb в уявленні художника. Джерело: NASA

James Webb змінив гру в спостереженні та розгадуванні загадок раннього Всесвіту. В інфрачервоному діапазоні космічний телескоп може розгледіти найдавніші об’єкти, щоб виявити перше світло космосу.

«Раніше такі давні галактики скидалися на маленькі плями. Тепер ми бачимо, що деякі з них є насправді розтягнутими об’єктами з видимою структурою. Ми можемо бачити групування зір, які народжуються усього лише через кілька сотень мільйонів років після початку відліку часу», — сказав Кевін Хейнлайн, астроном з Університету Аризони.

Зараз James Webb наближається до першої річниці своєї наукової роботи. Він уже надав величезну кількість даних для астрономів та астрофізиків, щоб уточнити попередні уявлення про Всесвіт. Термін його експлуатації — щонайменше ще 10 років, а можливо, навіть усі 20. Ми з нетерпінням чекаємо на нові відкриття від найдорожчого інструменту людства.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb та Chandra об’єднали зусилля, й отриманий результат перевершив усі очікування.