James Webb та Chandra об’єднали зусилля: отриманий результат перевершив усі очікування

З моменту запуску влітку минулого року космічний телескоп James Webb надав безліч неймовірно чарівних та детальних зображень глибокого космосу. Днями NASA поділилася новим поглядом на деякі з цих світлин, об’єднавши інфрачервоні дані James Webb з рентгенівськими даними обсерваторії Chandra.

NASA опублікувало чотири нові зображення двох галактик, туманності та зоряного скупчення
NASA опублікувала чотири нові зображення двох галактик, туманності та зоряного скупчення. Фото: chandra.si.edu

Чотири нові світлини показують різноманітні космічні об’єкти, такі як галактики й туманності, об’єднуючи спостереження на різних довжин хвиль, щоб показати особливості, не видимі людським оком.

Окрім James Webb та Chandra, зображення також містять дані космічного телескопа Hubble, що працює у видимому діапазоні, та вимкненого космічного телескопа Spitzer, який працював в інфрачервоному діапазоні, а також рентгенівського інструменту Європейського космічного агентства XMM-Newton і телескопа New Technology Європейської південної обсерваторії, який працює у видимому діапазоні хвиль.

Особливості чотирьох світлин

NGC 346 — це зоряне скупчення в галактиці, що розташоване на відстані 200 тис. світлових років від Землі. Фото: NASA

Зоряне скупчення NGC 346, розташоване в галактиці-супутнику Чумацького Шляху під назвою Мала Магелланова Хмара. Інфрачервоні дані з James Webb показують хмари пилу і газу, які використовуються при формуванні зір і планет. Фіолетовий серпанок — це дані Chandra, що показують наслідки спалаху наднової, коли масивна зоря досягла кінця свого життя і вибухнула, випромінюючи енергію і світло. Деякі з наймолодших і найяскравіших зір також випромінюють рентгенівські промені, завдяки чому вони добре помітні для Chandra.

NGC 1672 — спіральна галактика, яка розташована на відстані близько 60 млн світлових років від Землі. Фото: NASA

Далі йде спіральна галактика NGC 1672 із зорями, розсіяними по всій галактиці, але сконцентрованими у вигляді смуги в центрі. Дані Chandra показують фіолетові цятки, розкидані навколо, які є надзвичайно щільними об’єктами, як, наприклад, нейтронні зорі та чорні діри. Ці об’єкти світяться в рентгенівському діапазоні, оскільки вони притягують речовину від сусідніх світил, і коли ця речовина наближається до об’єктів, то нагрівається через тертя. Коли вона досягає температури до мільйонів градусів, то випромінює рентгенівські промені, які можуть бути виявлені такими телескопами, як Chandra.

Мессьє 74 (M74)
Мессьє 74 (M74) — спіральна галактика, яка розташована на відстані 32 млн світлових років від Землі. Фото: NASA

Cпіральну галактику M74 помітно із Землі, що дає змогу чудово розгледіти її структуру: дані James Webb показують завихрення пилу і газу, а дані Chandra виділяють особливо активні зорі, які випромінюють рентгенівське випромінювання. Аналогічно, на знаменитому зображенні Туманності Орла (M16) James Webb виділив хмари пилу, а Chandra — точки світла, де сяють яскраві молоді зорі.

M16
Мессьє 16 (M16) — Туманність Орла, віддалена приблизно на 6500 світлових років від Землі. Фото: NASA

Раніше ми повідомляли про дива Всесвіту очима телескопа Chandra.

За матеріалами chandra.si.edu.