Дива Всесвіту очима телескопа Chandra

Світло, що сприймається людським оком, становить лише невелику частину електромагнітного спектра. Тому на дослідження різних космічних об’єктів і феноменів астрономам необхідні телескопи, здатні реєструвати різні форми випромінювання. Подана підбірка зображень була підготовлена групою супроводу місії Chandra. Вона демонструє, яким би був для нас Всесвіт, якби ми могли бачити рентгенівське випромінювання.

Змінна зоря R Водолія

Перший знімок демонструє змінну R Водолія. Вона складається з двох світил — білого карлика та червоного гіганта. Під час орбітального танцю білий карлик поступово перетягує речовину свого компаньйона. Після досягнення певної межі вона вибухає. На зображенні можна побачити сліди попередніх спалахів. Знімок R Водолія був складений на основі даних телескопа Chandra (фіолетовий колір) і Hubble (червоний і блакитний колір).

Змінна зоря R Водолія. Джерело: NASA/CXC/SAO /STScI, Palomar Observatory /NSF/NRAO/VLA/LCO/IMACS/MMTF

Залишок наднової Кассіопея А

На другому фото зображена Кассіопея А — залишок наднової, що спалахнула приблизно 11 тисяч років тому. Світло від цього вибуху мало досягти нашої планети десь наприкінці XVII століття. Однак, судячи з відсутності будь-яких записів у історичних хроніках, його ніхто не помітив. Очевидно, спалах затулили від нас хмари міжзоряного пилу.

Залишок наднової Кассіопея А. Джерело: NASA/CXC/SAO /STScI, Palomar Observatory / NSF/NRAO/VLA/LCO/IMACS/MMTF

Виконані Chandra спостереження дозволили ідентифікувати низку хімічних елементів, викинутих під час загибелі зорі. Серед них кремній (червоний колір), сірка (жовтий), кальцій (зелений) та залізо (фіолетовий). Блакитний колір відповідає ударній хвилі, помаранчевий — даним у видимому діапазоні телескопа Hubble, фіолетовий та білий — даним у радіодіапазоні, отриманим комплексом VLA.

Туманність Гітара

На цьому зображенні можна побачити Туманність Гітара. Вона утворилася в результаті активності пульсара B2224+65, що рухається Чумацьким Шляхом зі швидкістю приблизно 800-1600 км/c. Його джети впливають на навколишню міжзоряну речовину, що призводить до утворення незвичайних структур, які чимось нагадують гітару. Рожевий колір відповідає даним Chandra, блакитний — даним в оптичному діапазоні.

Туманність Гітара. Джерело: NASA/CXC/SAO /STScI, Palomar Observatory / NSF/NRAO/VLA/LCO/IMACS/MMTF

Скупчення галактик Abell 2597

Наступний знімок демонструє галактичне скупчення Abell 2597, розташоване на відстані приблизно мільярд світлових років від Землі. Навколишня бульбашка навколо нього утворилася в результаті активності гігантської чорної діри, що розташована в центрі й виштовхує назовні гарячий газ. Блакитний колір відповідає даним Chandra, помаранчевий — даним оптичного огляду неба Digitized Sky Survey, червоний — випромінюванню атомів водню.

Скупчення галактик Abell 2597. Джерело: NASA/CXC/SAO /STScI, Palomar Observatory / NSF/NRAO/VLA/LCO/IMACS/MMTF

Наслідки галактичного зіткнення

На останньому фото представлені наслідки «космічної ДТП». У недалекому минулому галактика NGC 4490 зіткнулася з меншою за розміром галактикою, яка пройшла «навиліт». Це призвело до спалаху зореутворення. Дані Chandra (фіолетовий колір) демонструють безліч точкових джерел рентгенівського випромінювання та чорних дір зоряної маси. Червоний, зелений та блакитний кольори відповідають даним телескопа Hubble у видимому діапазоні.

Галактика NGC 4490. Джерело: NASA/CXC/SAO /STScI, Palomar Observatory / NSF/NRAO/VLA/LCO/IMACS/MMTF

Ви також можете переглянути добірку найкращих астрономічних світлин 2021 року.