У Всесвіті знайдено найшвидший «космічний пропелер»

Група астрономів з Ворикського університету стверджує, що їм вдалося виявити найшвидший білий карлик у всьому відомому Всесвіті. Вченим вдалося встановити швидкість його обертання: повний оберт навколо своєї осі він робить за 25 секунд, що є рекордом серед подібних об’єктів. Це настільки швидко, що його навіть прозвали «космічним магнітним пропелером». Про відкриття повідомляється у пресрелізі на сайті Phys.org.

Білий карлик
Білий карлик LAMOST J024048.51+195226.9 (J0240+1952) за розміром можна порівняти з Землею. Ілюстрація: Ворикський університет

Білий карлик, що має позначення LAMOST J024048.51+195226.9 (J0240+1952), за розміром можна порівняти з нашою планетою. Однак його маса в 200 тисяч разів більша за земну. Прискорення обертання відбувається за рахунок витягування плазми з сусідньої зорі-компаньйона, а потім викидання її в космос зі швидкістю майже 3000 км/с.

Плазма, яку білий карлик перетягує зі свого компаньйона, раніше падала на екватор з високою швидкістю, забезпечуючи енергію для швидкого обертання. Однак у якийсь момент карлик розвинув сильне магнітне поле, що змушує більшу частину плазми відштовхуватися від нього й викидатися в космос. Решта перетікає до магнітних полюсів. Це другий «магнітний пропелер», виявлений більш ніж за 70 років.

Маса також грає роль у житті зорі. Через високу швидкість обертання білий карлик повинен мати масу трохи вище середньої, щоб не розлетітися на частини.

Раніше ми повідомляли про те, що у Всесвіті був виявлений стародавній білий карлик із кільцями. Він розташований на відстані 145 світлових років від Сонця у сузір’ї Козерога.