VLT зазнімкував «галактику-метелик»

Використовуючи приймач FORS2, змонтований на Дуже великому телескопі Європейської південної обсерваторії (ESO VLT), астрономи отримали знімок пари галактик, що зіштовхуються, NGC4567 і NGC4568. Вони розташовані на відстані 60 млн світлових років від Землі у сузір’ї Діви. Їхня взаємодія вже призвела до формування величезної структури, що нагадує метелик.

Галактики, що зіштовхуються, NGC4567 и NGC4568. Джерело: ESO

Зіткнення галактик трапляються у Всесвіті часто. Може здатися, що ці події відбуваються із виділенням величезної енергії. Але насправді вони, як не дивно, протікають відносно спокійно — немов зірки та хмари газу і пилу кружляють у вальсі, яким диригує гравітація.

Водночас не можна сказати, що галактичні зіткнення не мають жодних наслідків. Вони до невпізнанності змінюють форму галактик, що беруть участь у них, а гравітаційні взаємодії, що супроводжують цей процес, призводять до ущільнення газопилових хмар, провокуючи спалахи зореутворення. Крім того, чорні діри, що розташовані в центрах галактик, починають набагато активніше поглинати речовину. Це супроводжується сплеском випромінювання з боку їхніх джетів та акреційних дисків. На фінальній стадії процесу чорні діри зливаються докупи, що призводить до утворення гравітаційних хвиль.

Зроблений VLT знімок також дає нам можливість зазирнути у майбутнє Чумацького Шляху. Як показують розрахунки, приблизно через 5 млрд років наш зоряний будинок почне зіткнення з галактикою Андромеди. Не виключено, що під час цього процесу вони також сформують структуру у формі гігантського космічного метелика.

Раніше ми писали про те, як астрономи склали найдетальнішу карту Всесвіту, а також виявили чорну діру, яка допомагає створювати нові зорі.