Астрономи зафіксували рекордне виверження чорної діри

Міжнародна команда астрономів отримала найповніше зображення радіовипромінювання від найближчої до Землі активної надмасивної чорної діри. У процесі «живлення» вона викидає частину навколишньої речовини зі швидкостями, близькими до швидкості світла. Якби ми могли спостерігати ці викиди неозброєним оком, вони зайняли б на небі область розміром у вісім градусів. Це довжина вишикуваних у ряд шістнадцяти повних Місяців.

Найдетальніше на сьогодні зображення галактики Центавр А та вироблених її чорною дірою викидів у радіодіапазоні. Джерело: Ben McKinley, ICRAR/Curtin and Connor Matherne, Louisiana State University

Епіцентром усієї цієї активності є Центавр A — лінзоподібна галактика, розташована на відстані 12 млн світлових років від Землі. У її ядрі є надмасивна чорна діра, маса якої в 55 млн разів перевищує сонячну. Для порівняння, маса чорної діри у центрі Чумацького Шляху становить 4,3 млн маси Сонця.

Чорна діра у Центаврі А є джерелом двох величезних утворень, що виходять з її центру. По суті, вони є бульбашками з розпеченого газу, що активно випромінює в радіо- та рентгенівському діапазоні.

Завдяки близькості до Землі, Центавр А давно є об’єктом пильної уваги астрономів. Однак попередні радіоспостереження були ускладнені надмірною яскравістю її джетів, через що деталі більшої області навколо галактики були спотворені. Тепер же дослідникам вдалося впоратися з проблемою. У цьому їм допомогла розташована в Австралії антенна решітка MWA.

Композитне зображення галактики Центавр А та її околиць. Блакитний колір відповідає радіоплазмі, помаранчевий — газу, що випускає рентгенівське випромінювання, фіолетовий — хмарам холодного нейтрального водню, червоний — хмарам, які є джерелом випромінювання H-альфа. «Фонові» об’єкти насправді — зорі нашого Чумацького Шляху. Джерело: Connor Matherne, Louisiana State University (Optical/Halpha), Kraft et al. (X-ray), Struve et al. (HI), Бен McKinley, ICRAR/Curtin. (Radio)

Під час серії спостережень MWA дослідники зуміли скласти найдетальніше зображення викидів Центавра А. Отримані дані підтвердили теорію, відому під назвою «Хаотична холодна акреція». Її суть полягає в тому, що хмари холодного газу конденсуються в галактичному гало і потім проливаються вниз у вигляді своєрідного дощу, підживлюючи чорну діру. У свою чергу вона «реагує», виробляючи джети, які можна побачити на зробленому зображенні MWA.

Нагадаємо, що раніше ми писали про те, як астрономам вдалося сфотографувати гігантські бульбашки в міжзоряному газі, що сформувалися внаслідок активності пари чорних дір.