Перегони гігантів: Сатурн знову обійшов Юпітер за кількістю супутників

Міжнародна команда астрономів оголосила про виявлення 62 раніше невідомих супутників Сатурна. Отже, загальна кількість підтверджених місяців газового гіганта становить 145, що є новим рекордом для Сонячної системи.

Як знайти невеликі супутники

Велика частина планет Сонячної системи має супутники. Особливо значними «колекціями» можуть похвалитися газові гіганти на кшталт Сатурна і Юпітера. Абсолютна більшість їхніх супутників належать до класу т. зв. нерегулярних місяців. Це зовсім невеликі об’єкти, чий діаметр вимірюється кількома кілометрами, вони зазвичай рухаються вельми витягнутими і/або ретроградними орбітами. Вважається, що в основній своїй масі такі об’єкти є астероїдами, колись захопленими гравітацією газових гігантів.

Портрет Сатурна. Джерело: NASA/JPL/Space Science Institute

Через свої невеликі розміри та виняткову тьмяність, пошук нерегулярних супутників є вельми непростим завданням. Одна з використовуваних для цього технік має назву «зсув і підсумовування». Під час нього вчені з’єднують набір послідовних знімків зі швидкістю руху можливого супутника. Об’єднання даних дає можливість вичленувати сигнал, який був би занадто тьмяним для окремих зображень.

Раніше метод зсуву і підсумовування використовувався тільки для пошуку супутників Урана та Нептуна. Але нещодавно міжнародна група дослідників вирішила застосувати його і для Сатурна. Для цього вони скористалися знімками, зробленими телескопом Канада-Франція-Гаваї в період з 2019 по 2021 рік. Пошук виявився вельми плідним. Загалом ученим вдалося виявити 62 раніше невідомі супутники Сатурна.

Новий рекорд Сатурна

Завдяки відкриттю, загальна кількість супутників Сатурна збільшилася до 145. Отже, він обігнав Юпітер (95 місяців) і став першою відомою планетою, що має більш ніж 100 підтверджених супутників.

Деякі супутники Сатурна на тлі його кілець. Джерело: NASA/JPL/Space Science Institute

Варто зазначити, що 121 зі 145 супутників Сатурна є нерегулярними. Вони розділені на три основні групи. Вчені вважають, що найбільша з них утворилася під час руйнування великого нерегулярного супутника, яке відбулося всього 100 млн років тому. Це могло б пояснити, чому шоста планета від Сонця має таку значну кількість компаньйонів.

За матеріалами https://science.ubc.ca.