Обсерваторія SPECULOOS зазнімкувала галактику NGC 6902

Новини астрономії, астрофізики та космології

Представлене зображення отримано за допомогою інструментів нової обсерваторії SPECULOOS (SPECULOOS Southern Observatory — SSO), побудованої на вершині чилійської гори Серро Паранал. Вона славиться практично ідеальними умовами для астрономічних спостережень. Саме тут розташований знаменитий Дуже великий телескоп Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO).

Зображення галактики NGC 6902, отримане телескопом «Ганімед». Джерело: ESO

Комплекс телескопів був побудований у межах проєкту SPECULOOS (Search for habitable Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars), основна мета якого полягає в пошуку землеподібних заселених планет біля зір із низькою температурою поверхні. До складу SSO входять чотири рефлектори з діаметром головного дзеркала 1 м. Вони отримали назви Іо, Європа, Ганімед і Каллісто — на честь чотирьох галілеєвих місяців Юпітера.

На знімку, однак, зображена не зоря, а куди більш значний об’єкт — галактика NGC 6902. Подібна практика є стандартною при введенні в дію астрономічних інструментів. Перш ніж нова обсерваторія розпочне виконання своєї основної наукової програми, вона має здійснити первинне тестування — отримати серію пробних зображень небесних тіл у робочому режимі. Їх також називають «першим світлом» телескопа. Зазвичай астрономи використовують для таких спостережень об’єкти із заздалегідь виміряними параметрами. Це дає їм змогу переконатися у відповідності реальних характеристик інструменту його заявленим можливостям. В цьому випадку, для цієї мети була використана галактика NGC 6902. Її знімання виконав телескоп «Ганімед».

NGC 6902 розташована в сузір’ї Стрільця на відстані близько 120 млн світлових років. Зображення SSO демонструє яскраве ядро галактики та спіральні рукави, що відходять від нього і на периферії перетворюються на туманні блакитні потоки. За словами астрономів, якість знімка повністю відповідає їхнім очікуванням від інструменту.