Астрономи виявили незвичайну подвійну систему

Міжнародна команда астрономів оголосила про відкриття екзотичної подвійної системи, що одержала позначення CFHTWIR-Oph 98 (Oph 98). Вона складається з двох молодих планетоподібних об’єктів, що обертаються на великій відстані один від одного.

Система CFHTWIR-Oph 98 в уявленні художника. Джерело: University of Bern/Thibaut Roger

Oph 98 розташована в сузір’ї Змієносця на відстані близько 450 світлових років від Сонця. За оцінками астрономів, система сформувалася нещодавно — її вік становить лише 3 млн років. Обидва її компоненти все ще розігріті до високих температур і активно випромінюють в інфрачервоному діапазоні. Саме завдяки цьому телескоп Hubble і зміг їх виявити.

Основний компонент Oph 98 A — коричневий карлик, що в 15 разів перевершує за масою Юпітер. Маса другого компонента Oph 98 лише ву 8 разів більше юпітеріанської, тому він був класифікований, як газовий гігант. Ще одна незвичайна обставина полягає в тому, що об’єкти розділені дуже значною дистанцією, що становить близько 200 а.о. Це приблизно вп’ятеро більше, ніж середня відстань між Сонцем та Плутоном.

Астрономам не вдалося виявити на околицях Oph 98 жодних зір, які б підходили на роль її «батька». А це означає, що система утворилася за тим самим сценарієм, що й наше Сонце. Причому це твердження стосується не лише коричневого карлика, а й газового гіганта. За словами дослідників, Oph 98 A просто занадто малий, щоб «зібрати» на своїй орбіті матеріал для створення такого великого об’єкта, та ще й у такі короткі терміни. Отже, при формуванні Oph 98 були залучені ті ж механізми, що й при формуванні зір.