ESA зменшить бюджет місії Athena

Європейське космічне агентство (ESA) має намір переглянути проєкт рентгенівської обсерваторії Athena. Це пов’язано з тим, що він значно вийшов поза рамки початкового бюджету.

Рентгенівська обсерваторія Athena (концепт). Джерело: ESA

У 2014 році ESA схвалила проєкти двох флагманських астрофізичних місій — гравітаційно-хвильової обсерваторії LISA (Laser Interferometer Space) та рентгенівської обсерваторії Athena (Advanced Telescope for High Energy Astrophysics). Їх планується запустити у 2030-х роках. LISA займеться пошуком джерел гравітаційних хвиль, тоді як основною метою Athena стануть надмасивні чорні діри, спалахи наднових та інші джерела рентгенівського випромінювання.

Спочатку бюджет кожної місії оцінювався у 1,05 млрд євро. Але, як це часто буває з такими амбітними проєктами, згодом він почав збільшуватися. До 2019 року сукупний кошторис двох місій зріс до 2,5 млрд євро. Але це була далеко не межа. Станом на травень 2022 року вартість будівництва LISA оцінювалася у 1,5 млрд євро, тоді як Athena подорожчала до 1,9 млрд євро.

Це призвело до того, що деякі з країн-учасниць ESA заявили про неможливість виконати свої зобов’язання щодо проєктів, це призведе до ще більшого зростання їхньої вартості. Нещодавно координатор ESA з питань астрономії та астрофізики Пол Макнамара повідомив про те, що ця ситуація неприйнятна, і агентству доведеться піти на спрощення дизайну Athena, щоб укласти її до 1,3-мільярдного бюджету.

Наразі невідомо, які саме зміни будуть внесені до проєкту та наукової начинки обсерваторії. Варто зазначити, що один з інструментів Athena створюється за участю NASA. В ESA не виключають можливість тіснішої кооперації з заокеанськими партнерами з метою розділити витрати по проєкту, що дозволить не скорочувати його наукові можливості.

Раніше ми розповідали про те, що ESA розпочало тестування матеріалів для венеріанського зонда.