Бакіболи та вуглецеві нанотрубки можуть утворюватися під час вибуху наднових

Бакіболи та вуглецеві нанотрубки — це молекули, в яких атоми карбону об’єднуються у міцну кристалічну решітку. На думку вчених, вони можуть утворюватися під час вибуху наднових.

Бакіболи у космосі
Бакіболи у космосі. Джерело: NASA

Бакіболи та вуглецеві нанотрубки у космічному просторі

Вчені з Університету Аризони довели, що в космічному просторі можуть бути присутні дуже великі молекули, які складаються з чистого карбону. Вони утворюються внаслідок вибуху наднових. Йдеться про бакіболи та вуглецеві нанотрубки.

Про існування цих двох форм вуглецю люди дізналися кілька десятиліть тому. Обидві вони є модифікацією графену. Бакіболи являють собою сфери, які складаються із 60 — 70 атомів карбону, які об’єднані у решітку. Нанотрубки ж являють собою пласкі листи, скручені у циліндри. На Землі й ті, й інші пропонується використовувати у численних нових технологіях.

Бакібол
Молекула бакібола. Джерело: Вікіпедія

Як утворюються великі вуглецеві молекули у космосі

На думку вчених, нанотрубки та бакіболи у космосі утворюються зовсім не так, як у наших лабораторіях. Міжзоряне середовище поруч із надновими збагачене воднем. У таких умовах будуть утворюватися скоріше вуглеводні, зокрема й ті, що є прекурсорами життя, ніж молекули з чистого карбону.

Проте спектроскопічні дослідження в інфрачервоному спектрі свідчать, що бакіболи у міжзоряному середовищі є. Загадку їхнього утворення допоміг розв’язати кремній. У вигляді пилу він у великій кількості присутній у викидах наднових.

Відповідно до розробленої дослідниками теорії, саме кремній є каталізатором утворення бакіболів. В умовах, коли ударні хвилі та високоенергетичні частинки нагрівають середовище та роблять його щільнішим, атоми вуглецю навколо кремнію починають об’єднуватися із собі подібними, формуючи кристалічну решітку.