Hubble зазнімкував 12 «дублів» далекої галактики

Новини астрономії, астрофізики та космології

Комбінація технічних можливостей телескопа Hubble та ефектів, які передбачаються Загальною теорією відносністю Ейнштейна, дозволила астрономам отримати зображення далекої галактики. Точніше — відразу 12 видів одного й того ж об’єкта.

Знімок телескопа Hubble, який демонструє множинні «продубльовані» зображення Sunburst Arc. Джерело: ESA/Hubble, NASA, Rivera-Thorsen et al.

Галактика PSZ1-ARC G311.6602-18.4624, також відома під позначенням Sunburst Arc, знаходиться майже на межі видимого Всесвіту. Випущеному нею світлу знадобилося 11 млрд років, щоб дістатися Чумацького Шляху. При звичайних обставинах навіть потужності Hubble було б недостатньо, щоб побачити цю галактику. На щастя, між нею та наземними спостерігачами розташоване масивне галактичне скупчення. Його потужна гравітація виступила як своєрідна лінза, посиливши світло від фонових об’єктів — у цьому випадку від Sunburst Arc. Щоправда, їхній «портрет» у результаті виявився сильно спотвореним.

Представлені знімки демонструють кілька характерних яскравих дуг, що є «продубльованими» зображеннями Sunburst Arc. Оскільки галактики є протяжними об’єктами, світло з одного краю може проходити через гравітаційну лінзу інакше, ніж випущений іншим краєм. Це призводить до того, що ми бачимо відразу кілька зображень того самого об’єкта.

Загалом телескопу Hubble вдалося зазнімкувати чотири дуги, що містять не менше 12 «дублів» далекої галактики. Проаналізувавши їх детальніше, астрономи встановили, що за своїми характеристиками Sunburst Arc аналогічна галактикам, які існували в епоху реіонізації. Так називають період, який почався через кілька сотень мільйонів років після Великого Вибуху, коли потужне ультрафіолетове випромінювання перших зір іонізувало хмари нейтрального водню, що заповнювали Всесвіт, зробивши їх прозорими для видимого світла.

Вивчення Sunburst Arc вже призвело до відкриття. Порівнявши яскравість регіонів активного зореутворення, які спостерігаються у всіх «дублях» галактики, вчені з’ясували, що деякі фотони залишають її через вузькі «канали», прокладені у нейтральному газоподібному водні. Цей процес давно передбачався теоретично, але «наживо» спостерігається вперше.

За матеріалами https://www.spacetelescope.org