Астрономи виявили три чорні діри в місці злиття галактик

Новини астрономії, астрофізики та космології

Колектив американських астрономів повідомив про відкриття трьох надмасивних чорних дір, розташованих у галактиці SDSS J084905.51+111447.2 (SDSS J0849+1114), що утворилася внаслідок колосального зіткнення трьох менших за розміром зоряних систем. Об’єкти були виявлені в межах дослідження, що здійснюється з метою пошуку чорних дір, які перебувають у процесі злиття.

Галактика SDSS J0849+1114 у видимому та рентгенівському діапазонах. Джерело: X-ray: NASA/CXC/George Mason Univ./R. Pfeifle et al.; Optical: SDSS & NASA/STScI

SDSS J0849+1114 була вперше ідентифікована на знімках, зроблених у видимому діапазоні наземними телескопами під час Слоунівського цифрового огляду неба SDSS. Учасники проєкту Galaxy Zoo звернули на неї увагу як на потенційний об’єкт, який може містити пару надмасивних чорних дір у процесі злиття.

Після цього команда дослідників звернулася до даних інфрачервоного телескопа WISE. Він показав, що SDSS J0849+1114 дійсно активно випромінює в ІЧ-діапазоні, а це є ознакою порівняно недавнього злиття галактик. Далі астрономи скористалися результатами спостережень, виконаних рентгенівськими телескопами Chandra та NuSTAR, а також Великим бінокулярним телескопом (LBT). Під час подальшого аналізу вони виявили три яскравих рентгенівських джерела, що вказують на ядра трьох колишніх зоряних систем, зіткнення яких призвело до формування J0849+1114. Кожне з цих ядер містить надмасивну чорну діру. Одна з них оточена великою кількістю газу та пилу, що типово для процесів «галактичного об’єднання». Крім того, дані LBT, який здійснював знімкування у видимому діапазоні, продемонстрували характерний спектральний «підпис» матеріалу, який поглинають одразу три надмасивні об’єкти.

За словами вчених, три надмасивні чорні діри, що перебувають у процесі злиття, поводяться не так, як якби їх була тільки пара. За такої взаємодії дві з них зіллються в єдиний об’єкт набагато швидше, ніж за «парного» сценарію. Це може виявитися вирішенням теоретичної загадки, яку називають «проблемою кінцевого парсека». Комп’ютерне моделювання показує, що два надмасивні об’єкти можуть наблизитися один до одного на відстань кількох світлових років, але через надлишок загальної енергії для повного злиття їм знадобиться додатковий «поштовх». У системі SDSS J0849+1114 його може забезпечити третя чорна діра.