Астрономи знайшли «Зоряний шлях» у далекому космосі

Новини астрономії, астрофізики та космології

Галактичні скупчення є найбільшими відомими структурами Всесвіту. Вони містять сотні, а часом і тисячі гравітаційно пов’язаних галактик. Простір між ними зазвичай заповнений гарячим газом, розігрітим до температури у мільйони градусів. Цей газ невидимий для оптичних телескопів, але активно випромінює в інших частинах спектра. Астрономи використовують цю обставину, щоб зрозуміти, як улаштовані такі структури.

Комбіноване зображення галактичного скупчення Abell 1033. Джерело: X-ray: NASA/CXC/Leiden Univ./F. de Gasperin et al; Optical: SDSS; Radio: LOFAR/ASTRON, NCRA/TIFR/GMRT

На представленому зображенні показаний один із подібних гігантів — галактичне скупчення Abell 1033, що знаходиться на відстані 1,6 млрд світлових років від Чумацького Шляху. Знімок є комбінованим і представлений в умовних кольорах: фіолетовий відповідає результатам знімання рентгенівського телескопа Chandra, блакитний — даних мережі радіотелескопів LOFAR (Low-Frequency Array). Решта інформації почерпнута зі Слоунівського цифрового огляду SDSS (оптичний діапазон).

Аналіз зображень показав, що насправді Abell 1033 являє собою два галактичних скупчення, які знаходяться у процесі зіткнення, що супроводжується виділенням величезної кількості енергії. Обсерваторіям вдалося зазнімкувати джети, вироблені надмасивними чорними дірами у центрах галактик, які стикаються. Вони активно поглинають матерію, що супроводжується викидом потоку високоенергетичних частинок, які рухаються з навколосвітловими швидкостями. Ці частки активно випромінюють у радіодіапазоні.

Зіткнення також призвело до утворення ударних хвиль у газі, що заповнює скупчення. Вони чимось нагадують хвилі, які виникають при подоланні літаком звукового бар’єра.

Зореліт «Ентерпрайз». Джерело: Smithsonian National
Air & Space Museum

За цікавим збігом отримані зображення скупчення (особливо у радіодіапазоні) дуже нагадують зореліт «Ентерпрайз» зі знаменитого серіалу «Зоряний шлях». Для зручності астрономи навіть дали окремим елементам Abell 1033 позначення, на кшталт «руховий відсік» та «секція тарілки».