Астрономи виявили найвіддаленішу радіогалактику

Новини астрономії, астрофізики та космології

Практично всі галактики випромінюють у радіодіапазоні. Але серед них трапляються об’єкти з різко підвищеною радіосвітлимістю. Їх зазвичай називають радіогалактиками.
Такі об’єкти є своєрідними «маяками» Всесвіту. Радіовипромінювання найбільш «яскравих» галактик цього класу перевищує їхню оптичну світність, завдяки чому астрономи здатні знаходити їх на дуже великих відстанях. Вивчення таких об’єктів дає змогу краще зрозуміти, як формуються та еволюціонують галактики.

Команда дослідників з Лейденського університету повідомила про виявлення найвіддаленішої радіогалактики. Вона була знайдена за допомогою радіотелескопа GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope). Він розташований в Індії за 80 кілометрів на північ від міста Пуна, на висоті 588 метрів над рівнем моря. На сьогодні це найбільший у світі радіотелескоп, що працює в метровому діапазоні.

Одна з антен радіотелескопа GMTR. Джерело: steemkr.com

Щоб точно визначити відстань до галактики, астрономи виміряли її червоне зміщення. Для цього вони скористалися допомогою телескопів Gemini North і LBT. Вимірювання показали, що значення червоного зміщення становить 5,72. Це означає, що ми бачимо галактику такою, якою вона була 12 млрд років тому, коли вік Всесвіту становив 7% від нинішнього.

Найдальша відома радіогалактика у Всесвіті. Джерело: Leiden Observatory

Своїй світності в радіодіапазоні галактика зобов’язана активності своєї надмасивної чорної діри. У той період часу вона поглинала величезну кількість матерії, що супроводжувалося утворенням потужних джетів, які розганяють заряджені частинки до навколосвітлових швидкостей. Такі джети легко фіксуються на радіохвилях.

Надмасивна чорна діра в уявленні художника. Джерело: NASA

За словами астрономів, знахідка стала для них несподіванкою. Вони не припускали, що радіогалактики існували в такому далекому минулому. Це свідчить про те, що формування перших галактик і надмасивних чорних дір відбувалося швидше, ніж вважалося.