XMM-Newton допоміг знайти сліди рідкісного типу чорних дір

Більшість людей сприймає чорні діри як своєрідні «космічні пилососи», що поглинають усе на своєму шляху. Але таке уявлення не зовсім правильне. До того ж у реальності, чорні діри діляться на кілька різних класів.
У центрах більшості спостережуваних галактик знаходяться надмасивні чорні діри. Їхня маса може досягати мільярдів сонячних. На іншому кінці шкали знаходяться чорні діри зоряної маси. Вони формуються під час колапсів зір-гігантів. Їхня маса може сягати кількох десятків сонячних.

Чорна діра в уявленні художника. Джерело: NASA

Але в цій класифікації відсутній проміжний «середній клас» — чорні діри, чия маса значно більша за чорні діри зоряної маси, але набагато менша за надмасивні чорні діри. Передбачається, що такі об’єкти є «зародками», які згодом перетворюються на надмасивні чорні діри в центрах галактик.

Пошуки чорних дір середньої маси є одним із найбільш пріоритетних завдань для сучасної астрономії. Однак лише останніми роками у вчених почали з’являтися свідчення, що підтверджують факт існування подібних об’єктів.

Галактика 6dFGS gJ215022.2-055059. Джерело: NASA/ESA/Hubble/STScI; X-ray: NASA/CXC/UNH/D. Lin et al.

У нещодавньому випуску журналу Nature Astronomy була опублікована стаття, що розповідає про відкриття, зроблене рентгенівською обсерваторією XMM-Newton. У 2006 році вона зафіксувала потужний сплеск радіації, що стався в галактиці 6dFGS gJ215022.2-055059, віддаленій від нас на 740 млн світлових років. Через три роки обсерваторія знову зафіксувала сліди цього викиду.

Проаналізувавши дані XMM-Newton, а також результати спостережень, виконаних рентгенівськими телескопами Chandra та Swift, дослідники дійшли висновку, що виявили наслідки знищення зорі чорною дірою. За їхніми розрахунками, воно мало спостерігатися десь у жовтні 2003 року.

Спалах, зафіксований XXM-Newton. Джерело: ESA/XMM-Newton; D. Lin et al (University of New Hampshire, USA). Acknowledgement: NASA/CXC

Але найцікавіше полягає в масі чорної діри. Вона важить у 50 тис. разів більше за Сонце. За словами дослідників, наразі це найпереконливіше свідчення, що підтверджує факт існування чорних дір середньої маси.

За матеріалами http://www.esa.int