Астрономи встановили природу космічної «метелики»

Новини астрономії, астрофізики та космології

Галактика NGC 6240 розташована на відстані 400 млн світлових років від Чумацького шляху у сузір’ї Змієносця. Вона має дуже незвичайну структуру. Якщо наш Чумацький шлях нагадує диск, то форма NGC 6240 характеризується пучками, петлями й всілякими струменями та бульбашками газу, що надають їй подібність з метеликом. Вони тягнуться в навколишній простір на 30 тис. світлових років.

Крім того, NGC 6240 має високу активність. Галактика дуже яскрава в інфрачервоному діапазоні, в ній активно формуються нові зорі та спалахують наднові. Але найцікавіше приховано у її центрі. Там знаходяться відразу дві надмасивні чорні дірки, розділені дистанцією лише у 3 тис. світлових років. NGC 6240 є найближчою до нас галактикою, що має подібну особливість.

Дві надмасивні чорні дірки в представленні художника. Джерело: NASA

Вся перерахована вище активність обумовлена наслідками галактичного зіткнення. Сотні мільйонів років тому дві галактики менших розмірів зіткнулися, сформувавши єдиний об’єкт із подвійним «серцем». Астрономи давно підозрювали, що «метелик» у NGC 6240 утворився через активність двох надмасивних чорних дір у її «серці». Вчені ніколи не спостерігали подібних структур у галактик з однією надмасивною чорною дірою.

Міжнародна команда дослідників вирішила перевірити це припущення. Вони об’єднали дані спостережень, виконані космічним телескопом Hubble, Дуже Великим Телескопом ESO та обсерваторією Апачі-Пойнт. В результаті, астрономам вдалося з’ясувати, що «метелик» сформувався в результаті складних процесів, ключову роль у яких справді грає подвійне «серце» NGC 6240.

Пара надмасивних чорних NGC 6240 є джерелом потужного зоряного вітру, який поступово видавлює газ із центру галактики. Цей процес призвів до тимчасового сплеску зореутворення. Регіони, де формуються нові світила, є джерелами сильного зоряного вітру. Взаємодія двох різних типів викидів (від чорних дірок та регіонів зореутворення) і призвела до формування «метелика».

NGC 6240 очима телескопа Hubble. Джерело: NASA/ESA/Hubble Heritage (STScl/AURA)/A. Evans

За оцінками астрономів, через зоряні вітри, NGC 6240 щорічно втрачає до 100 сонячних мас. Подібна втрата газу матиме наслідки для галактики. У міру «збіднення» NGC 6240 вона почне поступово втрачати можливість формувати нові світила, що в своєю чергою призведе до послаблення вітру та зменшення її загальної активності. За словами астрономів, галактика вже демонструє певні ознаки подібного уповільнення.

За матеріалами: https://scirate.com