Астрономи розслідують смерть гігантської зорі

Астрономи досліджують обставини припливного руйнування зорі, яке вони спостерігали 2014 року. Вони дізналися, що вона була набагато масивнішою, ніж вважалося досі, й з’ясували подробиці того, як її знищила надмасивна чорна діра.

Смерть зорі
Смерть зорі. Джерело: www.inverse.com

Неймовірно яскрава смерть зорі

Астрономи, які працюють із космічними рентгенівськими телескопами Chandra та XMM-Newton, нещодавно опублікували результати своєрідного розслідування обставин смерті великої зорі, яку спостерігали 2014 року.

Тоді вчені побачили, як у галактиці, що віддалена від нас на 290 млн світлових років, надмасивна чорна діра, розташована в її центрі, захопила силами гравітації світило, що необережно наблизилося до неї, і розірвала на шматки. Подія отримала назву ASASSN-14li.

Подібні явища астрономи останніми роками спостерігають більш-менш регулярно. Вони називаються припливними руйнуваннями і їх видно з величезних відстаней. Серед них ASASSN-14li є найближчим до нас та найяскравішим. А тепер виявляється, що і маса зорі у ньому була найбільшою.

Ще 2017 року вчені оцінили масу зорі, яка загинула під час події ASASSN-14li, як таку, що на 60 відсотків перевищує сонячну. Однак нове дослідження показує, що вона була значно більшою.

Результати дослідження

Зараз те, що залишилося від зорі, зруйнованої під час ASASSN-14li, являє собою витягнуті хмари розігрітого газу, що повільно падають на надмасивну чорну діру. Саме на їхньому вивченні й зосередилися космічні телескопи. Вони провели її спектроскопічні дослідження і виявили, що вона переважно складалася з азоту та вуглецю.

Ці дані дозволили по-новому оцінити масу зорі, що була знищена внаслідок припливного руйнування ASASSN-14li. Вона виявилася приблизно рівною трьом масам Сонця. Це робить цю зорю найбільшою серед тих, що загинули від чорної діри.

Щоправда, цього року вчені спостерігали подію припливного руйнування, яка отримала назву «Страшна Барбі». Там маса зорі орієнтовно у 14 разів перевищувала сонячну. Однак астрономи досі не впевнені не тільки в оцінках, а навіть в інтерпретації того, що вони бачили.

Що стосується нових даних, то вони вже багато чого розповіли про надмасивні чорні діри. Наприклад, вчені остаточно переконалися, що масивні хмари газу, активні у рентгенівському діапазоні, є саме рештками зруйнованих зір. Раніше вчені припускали, що вони можуть бути просто викидами із самої сингулярності.

Крім того, дослідників зацікавив той факт, що зоря, яка була зруйнована внаслідок ASASSN-14li, за своєю масою дуже схожа на помірно великі світила, що утворюють скупчення навколо надмасивної чорної діри в центрі Чумацького Шляху. Імовірно, що такі кластери є і в інших галактиках.