ALMA розкрив таємниці формування планет

Міжнародна дослідницька група використала комплекс радіотелескопів ALMA для отримання зображень з дуже високою роздільною здатністю дисків навколо 19 протозір. Метою спостережень був пошук найбільш ранніх ознак формування планет.

Протопланетний диск в уявленні художника. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

Питання формування зоряних систем є одним із ключових у сучасній астрономії. Ми знаємо, що планети народжуються з дисків, які оточують новонароджені світила. При цьому, за астрономічними масштабами вони існують відносно недовго, всього кілька мільйонів років. Тому у планет є не так і багато часу для формування.

При цьому досі незрозуміло, як швидко починається утворення планет у протопланетних дисках. Нещодавні спостереження ALMA показали, що багато протопланетних дисків мають субструктури, такі як розриви та кільця. Це переконливий доказ того, що планети в них уже формуються та забирають матеріал із диска.

Щоб знайти відповідь на питання, на якій стадії починається формування планет, астрономи сконцентрувалися на дисках навколо протозір, чий вік становить від 10 тисяч до 100 тисяч років. Вони скористалися телескопом ALMA. Він здатний реєструвати радіовипромінювання, що випускається пиловими зернами, які по суті є будівельними блоками майбутніх планет.

Отримані комплексом ALMA зображення 19 протопланетних дисків. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), N. Ohashi et al.

Спостереження показали, що диски навколо молодих протозір помітно відрізняються від більш розвинених протопланетних дисків. Кільця та проміжки, які є ознаками формування планет, спостерігалися тільки в кількох дисках. Більш того, кільцеві структури були менш виразні, ніж ті, що спостерігаються в старіших протопланетних дисках. У підсумку дослідники дійшли висновку, що вивчені ALMA зорі ще не готові до формування планет. Очевидно, цей процес починається протягом 100 тисяч — 1 мільйона років після старту зореутворення.

Нагадаємо, що недавно ALMA виявив 800 зародків гігантських зір.

За матеріалами https://almaobservatory.org